SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Zysk Shopera zmalał o połowę, wpływy 65 proc. w górę

W minionym półroczu firma e-commerce’owa Shoper przy wzroście przychodów sprzedażowych o 65 proc. do 55,08 mln zł zanotowała spadek zysku netto z 16,79 do 8,68 mln zł.

Półroczne wpływy Shopera z abonamentów SaaS zwiększyły się z 9,29 do 13,75 mln zł, z dodatków - z 16,98 do 29,78 mln zł, a z prowizji - z 6,06 do 10,24 mln zł.

Koszty operacyjne firmy sięgnęły w zeszłym półroczu 42,81 mln zł, po wzroście rok do roku o 89 proc. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 13,77 do 26,16 mln zł, na pracowników - z 5,38 do 9,99 mln zł, a na amortyzację - z 1,93 do 3,97 mln zł.

Skorygowany zysk EBITDA wzrósł z 14,49 do 16,6 mln zł, a zysk operacyjny - z 10,75 do 11,76 mln zł. Skorygowana marża EBITDA zmalała natomiast z 43 do 30 proc.

Zysk netto spadł z 16,79 do 8,68 mln zł, głównie dlatego, że w pierwszej połowie ub.r. firma uzyskała 10,26 mln zł zysku z zaprzestania ujmowania w swoim bilansie aktywów finansowych.

W samym drugim kwartale przychody Shopera zwiększyły się o 64 proc. do 28,75 mln zł, koszty operacyjne - o 83 proc. do 22,61 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 7,34 do 8,5 mln zł.

Skorygowana marża EBITDA zmalała z 42 do 30 proc., a zysk netto - z 12,25 do 4,42 mln zł.

Na początku sierpnia, informując o swoich wstępnych wynikach z pierwszego półrocza, Shoper podał, że wartość zamówień złożonych na platformie e-commerce, z wyłączeniem sklepów dostarczanych w modelu "private label" wyniosła w drugim kwartale roku 2022 1,8 mld zł, czyli wzrosła rdr o 37 proc. W całym pierwszym półroczu wyniosła 3,5 mld zł (wzrost o 38 proc. rdr).

Natomiast łączna wartość zamówień złożonych na platformie e-commerce oraz we wszystkich pozostałych kanałach sprzedaży (marketplace, API, porównywarki cenowe itp.), z wyłączeniem sklepów dostarczanych w modelu "private label", wyniosła w drugim kwartale 2 mld zł, co oznacza wzrost o 35 proc., a w pierwszym półroczu 2022 r. 3,8 mld zł, czyli wzrosła o 37 proc. rdr.

- Wszystkie nasze kluczowe parametry finansowe uległy znacznej poprawie, rozwijamy się niemal jak w okresie szczytu pandemii, która dla branży e-commerce była łaskawa. Rośniemy bardzo szybko, mimo że nasza baza kosztowa, wynikająca z inwestycji przede wszystkim w rozbudowę zespołu, jest znacząco wyższa - podkreślił na konferencji prasowej Marcin Kuśmierz, prezes Shopera.

Firma wyliczyła, że w zeszłym półroczu wprowadziła dla klientów wiele nowych funkcjonalności, które pozwalają na lepsze zarządzanie procesem sprzedaży przez internet, dają lepsze wsparcie obsługi klienta oraz wspierają prowadzenie kampanii reklamowych. Rozwijała również narzędzia i integracje wspierające sprzedaż wielokanałową oraz międzynarodową.

- Spowolnienie nas nie dotknęło, w niektórych segmentach rynku rozwijamy się szybciej niż nawet w okresie pandemicznym. Patrzymy z optymizmem na drugą połowę roku - zaznaczył Kuśmierz.

Seria przejęć i spadek na giełdzie

W sierpniu ub.r. Shoper za 17,49 mln zł kupił 100 proc. udziałów spółki Shoplo oferującej platformę e-commerce w modelu SaaS.

Wiosną br. przejął za 15 mln zł 60 proc. udziałów agencji marketingu internetowego Sempire, obsługującej głównie branżę e-commerce. W ramach umowy ma przejąć za trzy lata pozostałe 40 proc., płacąc 15-30 mln zł. Natomiast w sierpniu sfinalizował ogłoszone pod koniec maja przejęcie agencji Selium oferującej wsparcie sprzedaży na globalnych platformach e-commerce’owych. Kwota transakcji to 1,65 mln zł.

Na warszawskiej giełdzie Shoper jest notowany od lipca ub.r., w ofercie pierwotnej sprzedano jego akcje za 350 mln zł (po 47 zł za sztukę). W środę na koniec sesji kurs spółki wynosił 34,50 zł, od początku stycznia zmalał o 50 proc.

Głównymi akcjonariuszami Shopera są V4C Poland Plus Fund (ma 24,86 proc. akcji), a także Rafał Krawczyk, Jaromir Łaciński z Modhaus, Marcin Kuśmierz z KFF i Krzysztof Krawczyk (każdy ma 12,01 proc. akcji).

Dołącz do dyskusji: Zysk Shopera zmalał o połowę, wpływy 65 proc. w górę

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
Ceny usług IT, zwłaszcza hostingu idą masakrycznie w górę, zobaczymy jaki wynik będą mieli w przyszłym roku, gdy mniejszych klientów nie będzie stać na drogie subskrypcie Shopera ;)
0 0
odpowiedź