Raport powstał na podstawie 3,5 tys. zapytań oraz 211 pogłębionych wywiadów ankietowych.
Wybieramy gotowe projekty
Polacy zdecydowanie chętniej sięgają po gotowe projekty domów. Tylko 1/3 użytkowników portalu zadeklarowała chęć kupna i realizacji indywidualnego projektu. Przy czym odsetek tych osób wzrósł w porównaniu do roku ubiegłego o 3 punkty procentowe. Najwięcej inicjatyw projektowych odnotowano w województwie śląskim oraz mazowieckim.
Murowany bez piwnicy…
Blisko połowa poszukujących materiałów budowlanych decydowała się na dom murowany z cegły ceramicznej. Jego powierzchnia nie przekraczała 150 m2. Większość użytkowników portalu nie przewiduje w swoim domu podziemnej kondygnacji. Na piwnicę decyduje się jedynie 11% planujących budowę domu, co pokazuje, że traci ona swoje użytkowe znaczenie.
Ale z poddaszem
Polacy wprawdzie rezygnują z podpiwniczania, większość jednak chętnie korzysta z poddaszy. Płaski stropodach wybrało w 2013 roku niecałe 3% użytkowników Oferteo.pl. Wśród pokryć największą popularnością cieszą się dachówki, na które decydowało się aż 54,6% osób. – Taka przewaga dachówek nie powinna dziwić. Inwestorzy oczekują solidnych rozwiązań. Dachówki są materiałem bardzo trwałym, który świetnie pełni swoją funkcję przez wiele lat. Nie bez znaczenia jest również zwiększona ochrona przed wysoką temperaturą w kontekście użyteczności poddasza. Dachówki tak betonowe, jak i ceramiczne wolniej się nagrzewają niż na przykład blacha, przez co lepiej chronią przed nadmiernym nagrzewaniem się pomieszczeń na poddaszu. Mało tego, dzięki innowacyjnej technologii dachówki Tegalit Protegon marki BRAAS odbijają do 300 % więcej promieniowania podczerwonego niż zwykłe dachówki betonowe i ceramiczne. Dzięki temu temperatura na spodniej stronie dachówek jest nawet o 10 stopni Celsjusza niższa. Wpływa to w znaczący sposób na zmniejszenie nagrzewania się pomieszczeń na poddaszu – mówi Marek Podeszwa, Koordynator Działu Technicznego marki BRAAS.
Po dachówki najchętniej sięgają mieszkańcy województwa dolnośląskiego. Wśród użytkowników portalu zainteresowanych ich kupnem było 66,9% osób.