Grupa Roca, światowy lider w branży łazienkowej, zamknęła 2021 rok z obrotami na poziomie 2,053 mld euro, osiągając o 21,9% lepszy wynik niż w 2020 roku. Optymalizacja procesów, ograniczanie kosztów oraz strategia rentownego I zrównoważonego rozwoju pozwoliły firmie wypracować zysk netto w wysokości 179 mln euro, w porównaniu do 60 mln euro z roku poprzedniego. Ebitda wyniosła z kolei 401 mln, co oznacza wzrost o 31%. Grupa może przyspieszyć zatem realizację planu inwestycyjnego ukierunkowanego na zrównoważony rozwój i ogłosić plan osiągnięcia neutralności węglowej do 2045 roku.
Głównym rynkiem Grupy Roca pod względem sprzedaży pozostała Hiszpania (powrót do trendu trwałego wzrostu notowanego od 2014 roku). Znaczące okazały się również wzrosty obrotów w Brazylii i Indiach, pomimo dewaluacji lokalnych walut. Na wyniki w Chinach wpłynęła z kolei zaostrzająca się polityka kredytowa tego kraju i pojawiające się w związku z tym utrudnienia w działalności dużych deweloperów i lokalnych dystrybutorów.
Dyrektor generalny Roca Group, Albert Magrans, podsumowując wyniki finansowe za ubiegły rok, podkreślił, że: Zaangażowanie i wysiłek całej społeczności Roca pozwoliły nam zamknąć 2021 rok bardzo pozytywnie. Dodał też, że: To ożywienie finansowe udało się nam osiągnąć pomimo działania w warunkach rosnącej inflacji, z którą związany był wzrost kosztów energii i surowców. To wynik ciągłego dążenia do doskonałości we wszystkich działaniach Grupy.
Inwestycje za 124 mln euro
Firma zwiększyła także swoje nakłady inwestycyjne do 124 mln euro, w porównaniu ze 106 mln z 2020 roku. Fundusze te przeznaczono zostały głównie na działania z zakresu zrównoważonego rozwoju, innowacyjności, cyfryzacji i Przemysłu 4.0.
W 2021 roku Grupa Roca nieustannie rozwijała się i poszerzała swoje wpływy. W tym czasie zrealizowała m.in zakup 75% udziałów walenckiej grupy Royo, działającej w branży mebli łazienkowych. Uczyniła ją tym samym światowym liderem w tej kategorii. Przejęła także niemiecką firmę Sanit, produkującą systemy podtynkowe oraz zakupiła fabrykę wyrobów sanitarnych w stanie Ceara w Brazylii.
W ubiegłym roku firma sprzedała ponadto dział płytek meksykańskiej Grupie Lamosa, jednemu z największych na świecie producentów tego typu wyrobów, co było zgodne ze strategią Grupy polegającą na umacnianiu swojej pozycji w segmencie powierzchni łazienkowych.
Co więcej, w 2021 roku firma utworzyła Roca Group Ventures, korporacyjny fundusz venture, dysponujący budżetem 25 mln euro, którego celem jest inwestowanie w start-upy i przedsiębiorcze projekty związane z przestrzenią łazienkową – zwłaszcza te przyjazne dla środowiska.
Grupa Roca ogłasza plan neutralności węglowej do 2045 roku
Dobre wyniki w bieżącym roku pozwalają Grupie Roca na dalsze inwestowanie w zrównoważony rozwój, promowanie środków efektywności energetycznej oraz ograniczanie zużycia wody, wytwarzania odpadów i emisji gazów cieplarnianych. W ciągu ostatnich trzech lat firmie udało się zredukować emisję dwutlenku węgla o 25,9%, pomimo wzrostu sprzedaży i produkcji w tym okresie.
Te wysiłki i inwestycje są zawarte w ogłoszeniu planu osiągnięcia neutralności węglowej do 2045 roku. Zobowiązanie jest zgodne z inicjatywą Science Based Targets (SBTi), kierowaną przez ONZ Global Compact i wspieraną przez Grupę Roca. SBTi określa strategię dla firm umożliwiającą zmniejszenie emisji w oparciu o to, co klimatolodzy uważają za niezbędne do przestrzegania porozumienia paryskiego (podjęcie wysiłków na rzecz ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5ºC powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej).
W ubiegłym roku firma ograniczyła również inne z głównych wskaźników środowiskowych, takie jak zużycie wody, które spadło o 25,7% w porównaniu z 2018 rokiem. Ponadto w 2021 roku Grupa Roca uruchomiła proces audytu integralnego obiegu wody, aby zoptymalizować jej obiegowe wykorzystanie i zminimalizować zużycie tego zasobu.
O Grupie Roca
Grupa Roca to firma zajmująca się projektowaniem, produkcją i sprzedażą produktów łazienkowych. Założona została w 1917 roku. Łączy tradycję i wiedzę z pasją do innowacji, a przy tym kładzie duży nacisk na poszanowanie środowiska, aby sprostać wymaganiom klientów i przyczynić się do poprawy dobrobytu społeczeństwa.
Mając na uwadze zrównoważony rozwój i dobrobyt przyszłych pokoleń, Grupa Roca wdraża tę kulturę organizacyjną w 170 krajach, w których prowadzi działalność, oraz w swoich 77 fabrykach, poprzez codzienne zaangażowanie ponad 21 500 pracowników.
Ta rodzinna firma ma wiodące pozycję na rynku w Europie, Ameryce Łacińskiej i Indiach. Wyraźnie zaznacza także swoją obecność w Azji, na Bliskim Wschodzie, w Australii czy Afryce. Dzięki temu jest światowym liderem w swojej branży.