Branża turystyczna jest od dawna liderem w sektorze handlu elektronicznego. Od lat e-turystyka wyznacza trendy w płatnościach internetowych, które następnie rozprzestrzeniają się na inne branże. Tripsta.pl, największe internetowe biuro podróży w Południowo-Wschodniej Europie, zdradza sekrety zarządzania systemami płatności oraz udziela kilku porad na temat zakupu biletów lotniczych przez Internet.
Według najnowszych ekspertyz przed 2020 rokiem to właśnie w branży turystycznej płatności internetowe będą najpopularniejsze spośród wszystkich form zakupu[1]. Oznacza to z jednej strony, że turystyka należy do najbardziej perspektywicznych sektorów dla handlu elektronicznego. Bez wątpienia płatności internetowe stanowią konieczność w dzisiejszym świecie. Z drugiej jednak strony, trend ten wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Przedsiębiorcy muszą włożyć ogromny wysiłek, aby transakcje były nie tylko proste dla klientów, ale przede wszystkim bezpieczne.
Użytkownicy często zastanawiają się, jakiego rodzaju informacje zbiera strona internetowa. W przypadku internetowych biur podróży są to najczęściej anonimowe dane zbiorcze lub dane użytkownika. W tym pierwszym przypadku biuro może sprawdzić np. dane demograficzne (grupa wiekowa, płeć, lokalizacja), technologiczne (użyte urządzenie, operator sieci, przeglądarka, rozmiar ekranu) czy źródło ruchu sieciowego. Jeśli chodzi o dane użytkownika, firmy śledzą głównie aktywność na stronie, czyli wejścia na stronę, wyszukiwania, każdą czynność wykonaną na stronie (użycie filtrów, zaznaczanie i odznaczanie opcji) itd. Ponadto z myślą o lepszej i bardziej spersonalizowanej komunikacji z klientami internetowe biura podróży zbierają informacje na temat wyszukiwanych tras, dat podróży itp. Gromadzone są także dane dotyczące zakupów (elementy zamówienia: loty, bilety, ubezpieczenie i inne opcje dodatkowe, rodzaj płatności) oraz dane osobowe (imiona, nazwiska, daty urodzenia wszystkich pasażerów).
W 2015 roku biuro tripsta sprzedawało średnio 389 biletów na godzinę. Rekord padł 30 września, kiedy użytkownicy kupili w ciągu jednej doby 7 801 biletów. Ponieważ serwis działa w ponad 45 krajach i notuje roczny przychód w wysokości ponad 500 mln euro, musi spełniać branżowe wymogi w zakresie bezpieczeństwa, aby chronić siebie i klientów. Zadanie to należy do wyspecjalizowanego zespołu tripsta, który stworzył i zarządza firmowymi systemami płatności oraz zabezpiecza transakcje przed oszustwami.
– Płatności na naszej stronie odbywają się na podstawie licencji bezpieczeństwa PCI-DSS. Tego rodzaju licencja wymagana jest od każdego przedsiębiorcy przetwarzającego płatności internetowe. Ponadto na naszej stronie wykorzystujemy metody autoryzacji transakcji w standardzie 3D Secure. Są to systemy Verified by Visa i SecureCode Mastercard, które dodatkowo wymagają podania kodu zabezpieczającego karty kredytowej, jeśli karta działa w tym standardzie – komentuje Christos Georgousis, dyrektor tripsta ds. rozwiązań płatniczych i zwalczania oszustw.
Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu biletów przez Internet? Zespół tripsta przygotował kilka wskazówek.
- Sprawdźcie adres URL strony, na której wpisujecie dane karty kredytowej. Powinien zaczynać się od „https://”. Ponadto w polu przeglądarki powinien znajdować się symbol kłódki.
- Kupujcie bilety na oficjalnej stronie biura lub w renomowanym serwisie biletowym.
- Dokładnie sprawdźcie wszystkie dane dotyczące zakupu przed potwierdzeniem płatności.
- Nie odpowiadajcie na maile od nieznanych sprzedawców.
- W przypadku przekierowania do zewnętrznego serwisu przetwarzającego płatności, przed zapłatą upewnijcie się, że jest on bezpieczny.
- Przeczytajcie regulamin serwisu (serio!). Aby uniknąć problemów w przyszłości, zapoznajcie się z polityką prywatności i zwrotów sprzedawcy.
- Po zakończeniu transakcji nie zapomnijcie wylogować się ze strony, na której logowaliście się lub podawaliście jakiekolwiek dane.
- Po każdej transakcji internetowej dokładnie sprawdźcie wyciąg z konta bankowego.
- Przed zakupami w Internecie pamiętajcie wreszcie o aktualizacji oprogramowania antywirusowego.
[1] https://skift.com/2016/06/30/4-charts-showing-growth-of-online-and-mobile-travel-bookings-by-2020/
dostarczył infoWire.pl