Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2023-05-18

A A A POLEĆ DRUKUJ

„Legitna praca” – ważna kampania PIP skierowana do młodych

Upowszechnienie wiedzy dotyczącej prawa pracy, uświadamianie zagrożeń czyhających na młodych pracowników w ich pierwszej pracy oraz informowanie o możliwości skorzystania z pomocy w zakresie prawa pracy to główne cele kampanii „Legitna praca”, którą Państwowa Inspekcja Pracy kieruje do młodych osób, które właśnie wkraczają na rynek pracy.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) twierdzi, że prawdopodobieństwo poważnego wypadku w pracy jest wyższe w przypadku osób w wieku 18–24 lata niż starszych pracowników. Ponadto, młodsi pracownicy mogą być narażeni na złe warunki pracy, prowadzące do rozwoju chorób zawodowych jeszcze w młodości lub na późniejszym etapie życia. Przyczyną tego może być brak doświadczenia, a także dojrzałości fizycznej i psychicznej młodych pracowników. Nie zawsze traktują oni poważnie otaczające ich zagrożenia w miejscu pracy.

Inne czynniki zwiększające ryzyko nieszczęśliwego wypadku młodych osób w miejscu pracy to:

- niedostateczne umiejętności i przeszkolenie,
- brak świadomości swoich praw i obowiązków pracodawcy,
- brak pewności siebie, aby wyrażać swoje opinie i egzekwować prawa,
- lekceważenie przez pracodawców konieczności zapewnienia młodym pracownikom dodatkowej ochrony.

Kampania skierowana do młodych

Jako że młodzi pracownicy stanowią szczególną grupę na rynku pracy, którą warto edukować i zapewnić pomoc w odnalezieniu się na początku kariery zawodowej, Państwowa Inspekcja Pracy przygotowała kampanię społeczną „Legitna praca”, skierowaną właśnie do młodzieży.

Główne cele kampanii to:

1. Upowszechnianie wiedzy o przepisach prawa pracy dot. zatrudniania.
2. Kształtowanie świadomości zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy.
3. Informowanie o możliwościach skorzystania z pomocy merytorycznej udzielanej przez Państwową Inspekcję Pracy przy eliminowaniu nieprawidłowości w zatrudnieniu.
4. Tworzenie kultury bezpieczeństwa wśród młodych pracowników, poprzez kreowanie postaw i wartości związanych z eliminowaniem ryzyka zawodowego.

Ochronić przed zagrożeniami

Kampanię „Legitna praca” wspiera Agata Kornhauser-Duda. Pierwsza Dama wskazuje zagrożenia, które często spotykają młodych pracowników.  

„Każdego roku młodzi ludzie podejmują pracę sezonową. Chcąc ich uchronić przed takimi zjawiskami, jak: nieotrzymywanie należnego wynagrodzenia lub jego zaniżanie, wydłużanie godzin pracy czy nieopłacanie składek z tytułu ubezpieczeń społecznych, Państwowa Inspekcja Pracy zdecydowała się przeprowadzić kampanię „Legitna praca”” – mówi Agata Kornhauser-Duda.

Pierwsza Dama zachęca również do korzystania z fachowej, merytorycznej pomocy Państwowej Inspekcji Pracy.

„Celem tej inicjatywy jest popularyzowanie wśród młodzieży szkół średnich i studentów przepisów z zakresu prawnej ochrony pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków jej wykonywania, a także propagowanie wiedzy o zagrożeniach zawodowych występujących w środowisku pracy. Młodzi ludzie mogą zwrócić się o pomoc merytoryczną do Państwowej Inspekcji Pracy, która zadbała, by w miesiącach letnich jej jednostki przeprowadzały akcje informacyjne na terenie danego województwa. Inne działania kampanijne zakładają: organizowanie konkursów wiedzy o przepisach prawa pracy, dyżury telefoniczne, spotkania informacyjne i dni otwarte. Chętni będą mogli otrzymać nieodpłatnie wydawnictwa, przygotowane w zrozumiałej i przystępnej formie, ilustrowane praktycznymi przykładami” – mówi Agata Kornhauser-Duda.

Kampanię „Legitna praca” wspiera również Wojtek Kaczmarczyk, prezenter z kanału „Do Roboty”, o którym można powiedzieć, że „żadnej pracy się nie boi”. Znany youtuber zachęca:

„Jeśli zaczynasz swoją pierwszą pracę w życiu, sprawdź swoje prawa. Wejdź na: prawawpracy.pl

Prawa w pracy

Więcej informacji o kampanii „Legitna praca” można przeczytać na stronie www.prawawpracy.pl

Tam znajdują się także:

- praktyczne porady,
- odpowiedzi na najpopularniejsze pytania z zakresu prawa pracy, dotyczącego młodych pracowników,
- wiedza podana w przystępny sposób – plakaty, filmiki.

Podmiotami wspierającymi kampanię "Legitna praca" są: Komenda Główna OHP, Zielona Linia, Do kariery.
 





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS