DUBAJ, ZEA, 4 lipca 2016 r. – W ciągu ostatniego roku w największym na świecie warsztacie lakierniczym – prowadzonym przez linię lotniczą Emirates Aircraft Appearance Centre – ukończono wymianę powłoki lakierniczej w 33 samolotach, czyli 13% całej floty przewoźnika.
Na przestrzeni 12 miesięcy nowy lakier znalazł się na trzech Airbusach A380 oraz 22 Boeingach 777 Emirates. Oprócz tego przewoźnik wycofał ze służby osiem maszyn w ramach strategii mającej na celu utrzymanie młodej, nowoczesnej i wydajnej floty.
Ponadto w 2015 roku w nowoczesnym serwisie Emirates w Dubaju nałożono kalkomanie na 72 samoloty i przeprowadzono 105 tysięcy zabiegów lakierniczych, w tym renowację kabin w największej flocie samolotów szerokokadłubowych na świecie. Wśród przyciągających wzrok kalkomanii na Airbusach A380 Emirates w minionym roku znalazły się wizerunki drużyn piłkarskich Realu Madryt, Paris Saint-Germain, Arsenalu Londyn (zarówno na A380, jak i Boeingu 777), A.C. Milan i kampanii United for Wildlife.
Samolot jest wizytówką marki Emirates, a dzięki niemu pasażerowie mogą doświadczyć niezwykłego produktu oferowanego przez linie. Przewoźnik zapewnia doskonały stan techniczny całej swojej floty i szczyci się zgodnością z najwyższymi standardami dotyczącymi wyglądu zewnętrznego samolotów pod każdym względem.
Zewnętrzne elementy samolotu także wpływają na jego wydajność i osiągi techniczne. Przykładowo, dobrze wykonana powłoka lakiernicza może ograniczyć zużycie paliwa, a sprawny serwis w Aircraft Appearance Centre przyspiesza powrót samolotu do służby. Dlatego linie Emirates inwestują w światowej klasy centrum serwisowe, technologie i zespół, dzięki którym mogą wykonywać prace renowacyjne we własnym zakresie.
Przewoźnik wprowadził także innowacyjne rozwiązanie w procesie wymiany powłoki lakierniczej w samolotach A380 w postaci nowego aktywatora przyczepności, który zapewnia większą trwałość i żywotność lakieru. Producent Airbusa zaleca stosowanie środka opracowanego przez Emirates także innym operatorom A380, którzy zamierzają wymienić lakier w swoich maszynach. Ponadto zespołowi Emirates udało się ograniczyć masę niektórych samolotów A380 o kilkaset kilogramów, tym samym zwiększając ich wydajność operacyjną, osiągi techniczne, a także zapewniając większe oszczędności.
Linie ściśle współpracują z producentami samolotów i partnerami w branży z całego świata przy wprowadzaniu lepszych rozwiązań przy lakierowaniu samolotów, skupiając się na wydajności i ekologiczności. Zajmujący obszar wielkości dwóch boisk piłkarskich serwis Emirates Aircraft Appearance Centre działa przez całą dobę. Wykorzystywane są w nim najnowsze technologie i systemy, m.in. w pełni kontrolowane środowisko regulujące temperaturę, wilgotność i przepływ powietrza – wszystkie kluczowe czynniki gwarantujące idealnie gładką powłokę.
Wymiana lakieru w największym samolocie pasażerskim świata
Wymianę powłoki lakierniczej w jednym z A380 – największych samolotów komercyjnych świata – w serwisie Emirates Aircraft Appearance Centre w Dubaju przedstawia film wykonany techniką timelapse.
Proces lakierowania A380 składa się z czterech etapów, począwszy od przygotowania i zamaskowania samolotu w celu ochrony wrażliwych komponentów przed lakierem, poprzez chemiczne usunięcie starego lakieru i piaskowanie powierzchni zewnętrznych. Później następuje faktyczne lakierowanie, które obejmuje obróbkę wstępną, nałożenie na samolot różnych warstw, oznakowanie i wreszcie pokrycie maszyny bezbarwnym lakierem, który pozwala zachować połysk. Następnie zostaje wdrożona drobiazgowa procedura kontroli i zapewniania jakości przed dopuszczeniem samolotu do eksploatacji.
Nad wymianą lakieru w samolocie o oznaczeniu EDD, który jako czwarty dołączył do floty Emirates, pracował zespół złożony z 34 osób, które poświęciły na wykonanie zadania łącznie blisko 6 tysięcy roboczogodzin. Renowację polegającą na zdjęciu starej powłoki i nałożeniu nowej ukończono w 15 dni, co stanowi nowy rekord w historii przewoźnika. Samo lakierowanie zajęło zaledwie siedem dni.
Na samolot EDD zostało nałożonych siedem warstw lakieru o masie 1 100 kilogramów i powierzchni 3 076 metrów kwadratowych. Renowacji zostały poddane wszystkie zewnętrzne elementy A380, w tym kadłub, skrzydła, silniki oraz statecznik pionowy i poziomy. Powłoka lakiernicza kadłuba składa się z pojedynczej warstwy podkładu i warstwy uszczelniającej, trzech warstw białego lakieru Brilliant White wykonywanego na specjalne zamówienie Emirates oraz dwóch warstw lakieru bezbarwnego, a także lakieru zdobniczego na oznaczenia i logo Emirates.
Emirates to drugi przewoźnik lotniczy na świecie, który podejmuje się wymiany lakieru na tak ogromną skalę, odnawiając powłokę lakierniczą w każdym samolocie A380 po siedmiu-ośmiu latach eksploatacji lub wcześniej, gdy zachodzi taka potrzeba. Jako największy operator i użytkownik A380 linie Emirates w najbliższych latach wymienią powłokę lakierniczą w większej liczbie samolotów niż którykolwiek inny przewoźnik.
dostarczył infoWire.pl