Kiedy kupujemy upominki dla bliskich najczęściej pojawiają się pytania co wybrać, ile przeznaczyć na prezent i gdzie go kupić. Do wyboru mamy opcje sklepów stacjonarnych i internetowych. Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę wybierając prezent?
Wiele zależy od naszych przyzwyczajeń i wygody, jakimi kierujemy się robiąc codzienne zakupy, podobnie wygląda kupowanie prezentów. Robienie zakupów w sieci staje się coraz bardziej popularne, jak pokazują wyniki badania PwC, 55% Polaków wybiera sklepy internetowe. Zbliżające się Mikołajki to kolejna okazja do przygotowania podarunków dla bliskich i stanięcia przed dylematem, w jaki sposób je kupić.
Zakupy w wersji online mają wiele zalet. Jedną z nich jest oszczędność czasu, zamiast poświęcać całe dnie na chodzenie po sklepach, zakupy można zrobić bez wychodzenia z domu. Wiele sklepów ze względu na wygodę klientów i ich zmieniające się zwyczaje zakupowe, umożliwiło robienie zakupów online. Korzystając z sieci możemy porównać asortyment i ceny wielu katalogów, korzystając z porównywarek lub przeglądając oferty konkurencyjnych sklepów. Dlatego w przypadku kupowania prezentów, które wybieramy z większą starannością wielu z nas wybiera Internet szczególnie, że nie wszystko można kupić obecnie w sklepach stacjonarnych. Zdarza się, że brakuje odpowiedniego produktu, rozmiaru lub zwyczajnie produkt szybko znika z półek sklepowych ze względu na jego popularność. Deficyty szczególnie widać w okresie świątecznym. Zdecydowanie rzadziej można spotkać się z taką sytuacją w sklepie internetowym.
Nie wszystkie sklepy jednak posiadają również wersję online. Wiele małych sklepików, często oferujących specjalistyczne sprzęty, nie posiada strony www i zakupów można dokonać jedynie na miejscu. Jest to opcja dla tych którzy zakupów prezentów dokonują na ostatnią chwilę i nie mają czasu czekać na przesyłkę .W zwykłym sklepie jest również większa szansa na to, że rzecz kupiona na prezent zostanie ładnie zapakowana przez sprzedawcę, dzięki czemu nie musimy robić tego na własną rękę.
Przewagą sklepów stacjonarnych jest również możliwość dokładnego obejrzenia i dotknięcia produktu oraz sprawdzenia jego jakości. Na zdjęciu zamieszczonym w sieci nie wszystko jest widoczne, a często chcemy być pewni tego co kupujemy zwłaszcza jeśli ma to być podarunek dla bliskiej osoby. Sporo jest jednak rzeczy, co do których możemy być pewni, że ich jakość będzie identyczna bez względu na sposób zakupu są to m.in. kosmetyki i gadżety elektroniczne znanych nam marek, rzeczy z sieciówek znanych nam z zakupów stacjonarnych czy vouchery.
Karty podarunkowe i vouchery są bardzo popularną formą prezentów. Sprawdzają się w przypadku bliskich nam osób i tych, które znamy słabo, a ich dodatkową zaletą jest możliwość realizacji w dowolnym momencie. Zazwyczaj bardzo dobrze znamy zwyczaje i zainteresowania rodziny i przyjaciół, więc podarowany im voucher może być spersonalizowany, związany z hobby naszych najbliższych lub ich ukrytymi marzeniami - np. skokiem na bungee czy lotem w tunelu aerodynamicznym. W przypadku dalszych znajomych rozwiązaniem może być otwarta karta podarunkowa, która umożliwi wybór ulubionej rozrywki i uniknięcie rozczarowania niechcianym podarunkiem - podkreśla Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.
Tym, co różni zakupy w sieci i zwykłych sklepach, jest często cena. Zdarza się, że sklepy internetowe oferują nieco tańsze produkty w porównaniu do tych samych sprzedawanych stacjonarnie, ponieważ nie ponoszą one kosztów związanych z wynajmem lokalu czy zatrudnieniem dodatkowego personelu.
Jednak w przypadku zakupów przez Internet trzeba liczyć się z dodatkowym kosztem przesyłki, chociaż obecnie niektóre sklepy oferują bezpłatną wysyłkę swoich produktów.
Dodatkową kwestią jest reklamacja, w przypadku zakupów drogą internetową rzecz można zwrócić do 14 dni od dokonania transakcji, jeśli nam się nie spodoba lub nie spełni oczekiwań naszych lub osoby nią obdarowanej. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku sklepów stacjonarnych, ponieważ nie istnieją odgórne regulacje w zakresie możliwości zwrotu nieuszkodzonych towarów wiele zależy od dobrej woli sprzedawcy. Niektóre sklepy, m. in. sieciówki, umożliwiają zwrot w czasie 30 dni od terminu zakupu, nie jest to jednak regułą, więc zdarza się, że zostajemy z niechcianą rzeczą, której nie możemy już oddać.
Kupowanie prezentów często wymaga od nas poświęcenia sporej ilości czasu i uwagi. Część z nas woli robić to przez Internet, inni wciąż są przyzwyczajeni do robienia zakupów w sklepach stacjonarnych. Obydwie metody mają swoje zalety i wady, ale najważniejsze jest aby prezent się podobał. Idąc z duchem czasów, jak wynika z sondy serwisu Prezentmarzeń, coraz więcej osób (12%) podarowuje niematerialne prezenty jak np. karty podarunkowe na lekcje tańca, kurs fotografii, kurs sushi czy naukę języka obcego lub prezenty w formie przeżyć, które pozwolą bliskiej osobie doznać niezapomnianych emocji i na długo pozostać w pamięci.
dostarczył infoWire.pl