W obliczu zmian klimatycznych każdy z nas staje przed wyzwaniem: w jaki sposób może pozytywnie wpłynąć na naszą planetę?W przypadku międzynarodowych firm odpowiedzią na to pytanie jest strategia zrównoważonego rozwoju, realnie odpowiadająca na potrzeby współczesnego świata. Tak, by biznes na każdym etapie szanował środowisko naturalne, lokalną społeczność i konsumentów.
Mondelēz International,największy producent ciastek na świecie, realizuje odpowiedzialne społecznie inicjatywy od lat, dbając m.in. o to, by pszenica, z której wypiekane są miliony ciastek, pozyskiwana była z zachowaniem równowagi w przyrodzie i bioróżnorodności.
Działania Mondelez – branżowego lidera w segmencie ciastek markowych – obejmują również Polskę! Zlokalizowana w Płońsku fabryka produkuje uwielbiane przez konsumentów ciastka, takie jak Lubisie oraz Delicje, wykorzystując pszenicę pozyskaną m.in. od polskich rolników, w ramach międzynarodowego programu zrównoważonego rozwoju Harmony. Inicjatywa, która do tej pory objęła sześć krajów europejskich i blisko 1700 rolników, zobowiązuje nie tylko do zmniejszenia zużycia pestycydów czy dbania o jakość wody, ale również przeznaczenia części terenów upraw na potrzeby pszczół i motyli. Firma zapowiedziała, że do 2022 roku wszystkie jej ciastka w Unii Europejskiej będą produkowane wyłącznie z pszenicy pozyskanej w sposób przyjazny dla środowiska.
W jaki sposób międzynarodowa firma może zadbać o środowisko naturalne?
-„Konsumenci zmieniają swoje codzienne nawyki. Coraz częściej dokładnie czytają etykiety i są coraz bardziej świadomi zagadnień związanych z ochroną środowiska i odpowiedzialnym pozyskiwaniem surowców. Przy sklepowych półkach wybierają marki, które produkowane są z troską o naturę. Inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem są dla nich ważne. Dlatego w Mondelez stawiamy na przemyślane, systemowe podejście i konsekwentnie, krok po kroku, realizujemy programy takie jak Harmony, które na przestrzeni lat mogą przynieść realną zmianę”. – mówi Ewa Kosowska, kierownik ds. marketingu kategorii ciastek w Mondelez Polska.
Doskonałym przykładem długofalowych działań jest droga obrana przez Mondelēz International. Firma, której strategia oparta jest na wzmacnianiu świadomości i dostępu do pożywnych przekąsek, ponad dekadę temu postawiła przed sobą ambitny cel. Wewnętrzne analizy wykazały, że największy wpływ na środowisko mają surowce niezbędne do produkcji uwielbianych przez konsumentów produktów. Aż dwie trzecie z nich to zboża, a przede wszystkim pszenica, szczególnie wrażliwa na zmiany klimatyczne.
Realna zmiana dla dobra środowiska.
Odpowiedzią na oczekiwania konsumentów i tak postawiony cel stał się rozpoczęty ponad dekadę temu we Francji program Harmony. Zakłada on wspieranie bioróżnorodności i dobrych praktyk związanych z ochroną środowiska w zakresie produkcji pszenicy. Inicjatywa opracowana we współpracy z organizacjami pozarządowymi, specjalistami w zakresie ochrony środowiska oraz towarzystwami naukowymi łączy wszystkich uczestników łańcucha dostaw – rolników, spółdzielnie rolnicze i młyny.
- „Jako największy producent ciastek w Europie i lider w kategorii ciastek markowych w Polsce[1], mamy istotną rolę w zapobieganiu zmianom klimatu i niedoborom surowców. Poprzez promowanie zrównoważonych praktyk rolniczych oraz polepszanie lokalnej bioróżnorodności chcemy być przykładem dla całej branży. Działając z troską o środowisko naturalne, pokazujemy naszym konsumentom, że międzynarodowe firmy mogą wspierać realizowane przez nich indywidualnie działania i podejmować inicjatywy zmieniające świat na lepsze.” – mówi Flora Schmitlin, kierownik ds. programu Harmony w Europie.
Szczególną rolę w programie Harmony odrywają rolnicy, którzy w swoich uprawach ograniczają ilość zużywanej wody i dwutlenku węgla, dbają o jakość gleby oraz ochronę bioróżnorodności. W tym celu przeznaczają m.in. 3% terenu upraw na łąki kwietne lub żywopłoty, które stają się całorocznym źródłem pyłków i nektaru dla owadów zapylających.
W ciągu dekady program Harmony objął blisko 1700 rolników z sześciu europejskich państw – w tym także z Polski. Wyłącznie w 2017 roku zebrali oni niemal 177 tys. ton pszenicy. Umożliwiło to pokrycie 60% ciastek produkowanych przez Mondelēz International w Unii Europejskiej. Inicjatywa nieustannie się rozwija, czego najlepszym potwierdzeniem jest zapowiedź firmy, że do 2022 roku wszystkie ciastka w UE będą produkowane z pszenicy Harmony.
Systemowe działania podejmowane przez lata w ramach realizowanego przez Mondelez programu miają realny wpływ na środowisko naturalne. W latach 2009-2016 Harmony doprowadziło do ograniczenia ilości pestycydów stosowanych na polach objętych programem o 20%[2].
Polska – istotny punkt na mapie Harmony.
- „Strategia Mondelēz International w obszarze zrównoważonego rozwoju stawia bardzo mocny akcent na regionalność. Konsumenci często słyszą o międzynarodowych programach, nie zdając sobie sprawy, że często, tak jak w przypadku Harmony, są one realizowane niemal w ich sąsiedztwie. W Polsce Mondelez jest liderem w kategorii ciastek markowych[3], które produkujemy z surowców pozyskanych z troską o środowisko naturalne. W ten sposób stwarzamy konsumentom możliwość dokonywania odpowiedzialnych wyborów.” – dodaje Ewa Kosowska, kierownik ds. marketingu kategorii ciastek w Mondelez Polska.
W Polsce program Harmony obejmuje dwóch rolników, których skala działania w istotny sposób wyróżnia się na tle innych europejskich krajów. W ubiegłym roku zebrali ponad 11 tys. ton pszenicy. Uprawiane przez nich zboże zajmowało ponad 2000 hektarów, czyli więcej niż 5% wszystkich gruntów przeznaczonych na program Harmony w całej Europie. Ponad 60 hektarów stanowił obszar przeznaczony dla pszczół oraz motyli. Na wygospodarowanym terenie, większym niż krakowskie Błonia, żyje ponad 400 tys. owadów zapylających.
Pozyskana przez polskich rolników pszenica umożliwiła produkcję blisko 9 tys. ton mąki, która następnie trafiła do fabryki w Płońsku, gdzie produkowane są uwielbiane przez konsumentów Lubisie oraz Delicje, które następnie są sprzedawane nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach na świecie.
Misie Lubisie z logo Harmony = odpowiedzialny wybór.
W 2018 roku na opakowaniach Lubisiów pojawiła się lupka z czytelnymi i intuicyjnymi piktogramami podkreslającymi proste składniki, takie jak jajka, mleko i mąka. Istotnym elementem nowej szaty graficznejjest także informacja, że ciastka są wzbogacone tylko o naturalne aromaty oraz nie zawierająbarwników i substancji konserwujących.Teraz, dzięki logotypowi Harmony, gwarantujemy naszym konsumentom, że kluczowy surowiec niezbędny do ich wypieku został pozyskany z poszanowaniem lokalnej bioróżnorodności.
- „Branża spożywcza przechodzi w ostatnich latach prawdziwą rewolucję. Konsumentów interesuje skład i sposób produkcji ulubionych marek, jakich surowców używa producent, gdzie i w jaki sposób pozyskanych. Koncerny z branży FMCG, które przewidziały rosnące potrzeby konsumentów w tym obszarze – takie jak chociażby Mondelēz International – mogą śmiało budować swoją przewagę konkurencyjną na odpowiedzialnym pozyskiwaniu surowców, które nie jest dodatkiem czy działaniem ad hoc, ale kluczowym elementem strategii. Tym bardziej, że wypracowanie odpowiedniego know-how umożliwiającego realizację międzynarodowych inicjatyw takich jak Harmony wymaga lat. Angażujące się w społecznie odpowiedzialne działania firmy inspirują do działania całą branżę, a także stają się bardziej autentyczne dla swoich konsumentów i klientów”. – podsumowuje dr Andrzej Gantner, dyrektor generalny i wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
W miarę rozwoju inicjatywy, do 2022 roku kolejne produkty z portfolio Mondelez Polska dołączą do programu Harmony. Do końca tego roku będą to m.in. belVita oraz ciasteczka Milka Soft Choc&Choc, a także produkowane w fabryce w Jarosławiu ciastka Petitki i Łakotki.
[1]Mondelez uzyskał udział równy 19,8% w Kategorii Produktów Czekoladowych (suma Tabliczek, Pralin i Wafli Oblewanych Czekoladą), oraz 19.6% w Kategorii Słodkich Wypieków (włączając Słodkie herbatniki oraz Miękkie Ciastka o wadze do 75g); Rynek: Cała Polska (suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Małe sklepy spożywcze, Średnie sklepy spożywcze i Duże sklepy spożywcze włączając sieci chemiczne, Sklepy winno-cukiernicze, Kioski, Stacje benzynowe).
Źródło: Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, sprzedaż wartościowa, okres lipiec 2018 - czerwiec 2019.
[2]Źródło: TFI (wskaźnik częstotliwości oprysków) obejmujący kampanię Harmony w latach 2009-2016, w porównaniu ze średnią krajową dla pszenicy z 2008 r. (francuskie Ministerstwo Rolnictwa).
[3]Mondelez uzyskał udział równy 19,8% w Kategorii Produktów Czekoladowych (suma Tabliczek, Pralin i Wafli Oblewanych Czekoladą), oraz 19.6% w Kategorii Słodkich Wypieków (włączając Słodkie herbatniki oraz Miękkie Ciastka o wadze do 75g); Rynek: Cała Polska (suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Małe sklepy spożywcze, Średnie sklepy spożywcze i Duże sklepy spożywcze włączając sieci chemiczne, Sklepy winno-cukiernicze, Kioski, Stacje benzynowe).
Źródło: Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, sprzedaż wartościowa, okres lipiec 2018 - czerwiec 2019.