Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2017-03-23

A A A POLEĆ DRUKUJ

Nowe miejsce, nowa wystawa i nowi partnerzy. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie otwiera unikalną przestrzeń działań artystycznych i edukacyjnych - Muzeum nad Wisłą

„Syrena herbem twym zwodnicza“ to tytuł wystawy, która 25 marca zainauguruje działalność Muzeum nad Wisłą – filii Muzeum Sztuki Nowoczesnej na bulwarach wiślanych. Na zwiedzających czeka nowy, atrakcyjny budynek w parkowym otoczeniu i nowy program dla publiczności – „Użyj Muzeum” –  który polega na aktywnym angażowaniu uczestników w działania edukacyjne, tak, że stają się oni współtwórcami, nie tylko ich odbiorcami. Nowy rozdział w działalności Muzeum to także nowi Partnerzy: firma doradcza EY, ERGO Hestia, innogy Polska, Przekrój oraz kancelaria prawna Domański Zakrzewski Palinka.

- Jesteśmy świadkami nowego etapu w historii Muzeum Sztuki Nowoczesnej, który zdecydowanie przybliża nas do otwarcia siedziby Muzeum w docelowej lokalizacji na placu Defilad. Z pewnością jest to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji kulturalnych w stolicy – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy i dodaje - Otwarcie tymczasowej siedziby Muzeum następuje w Roku rzeki Wisły. Potwierdza to jak duży potencjał tkwi w przestrzeni skupionej nad Wisłą, którą od kilku lat przywracamy miastu i mieszkańcom.

Założone w 2005 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prowadzi działalność programową od 2008 roku, popularyzując i tłumacząc sztukę współczesną, pokazując jej związki z miastem, codziennym życiem, ważnymi kwestiami społecznymi, a także jak bardzo może ona inspirować do szukania odpowiedzi na wyzwania, jakie stawia przed nami świat współczesny.

- Najważniejsze dla nas jest to, co sztuka i co artyści mogą dać społeczeństwu. Nieraz zaskakując, stawiając pytania, a przede wszystkim – pokazując niewyczerpany potencjał ludzkiej kreatywności, w życiu codziennym często uśpiony przez rutynę i przyzwyczajenia. Staramy się wciągać w nasze działania jak najbardziej różnorodne grupy odbiorców. Przestrzeń Muzeum to wyjątkowe miejsce spotkania, spotkania ze sztuką, ale też po prostu z innymi ludźmi, ważny jest dla nas program spotkań, wspólnych zajęć, współpracy i wspólnego uczenia się. Tak rozumiemy naszą misję tworzenia nowoczesnej instytucji publicznej oferującej powszechny dostęp do współczesnej kultury na światowym poziomie – mówi dyrektor Muzeum, Joanna Mytkowska.

Z widokiem na Wisłę

Do niedawna instytucja działała w modernistycznym budynku Emilia w centrum stolicy. Docelowo będzie miała siedzibę na Placu Defilad. Do tego czasu Muzeum Sztuki Nowoczesnej działać będzie w specjalnie wybudowanym przez firmę Warbud pawilonie nad Wisłą. Tam będą miały miejsce duże wystawy i szeroki program wydarzeń towarzyszących, jednocześnie Muzeum nadal funkcjonuje na Pańskiej 3 z programem małych wystaw, spotkań z twórcami. Ponadto działający od kilku lat Park Rzeźby na Bródnie także w tym roku będzie oferował program spotkań z twórcami i jak co roku angażował i współtworzył program z lokalnymi mieszkańcami Targówka.

Pawilon Muzeum nad Wisłą, zaprojektowany przez wybitnego austriackiego architekta Adolfa Krischanitza, został bezpłatnie użyczony przez wiedeńską fundację Thyssen-Bornemisza Art Contemporary i będzie tymczasowo wykorzystywany przez Muzeum, do czasu powstania siedziby na placu Defilad.

Symbol Syreny na otwarcie

Działalność Muzeum nad Wisłą zainauguruje wystawa „Syrena herbem twym zwodnicza” – opowieść o kulturowych znaczeniach symbolu Warszawy i o tym, jak możemy tego symbolu dziś używać, tworząc nowoczesne miejskie tożsamości i wspólnoty. Wystawa o syrenach w Muzeum nad Wisłą to powitanie nowego sąsiedztwa, z ważnym dla warszawiaków pomnikiem Syreny o twarzy powstańczyni warszawskiej Krystyny Krahelskiej, to powitanie dzikiej rzeki, która płynie tuż obok. To także powitanie nadchodzącej wiosny i nowej publiczności.

- Syrena to przecież nasz wspólny symbol, a od niedawna, kiedy odżyły brzegi rzeki i warszawiacy tłumnie je odwiedzają, ten symbol znów stał się bardziej widzialny i bardziej zrozumiały. Zachwycił nas jako temat wystawy, kiedy zrozumieliśmy, że to symbol, który nikogo nie wyklucza, łączy, a nie dzieli. W czasach pełnych napięć to ważne, by w pełni docenić potencjał tego symbolu – w sztuce artyści doskonale to czują i wyrażają – mówi Marta Dziewańska, jedna z kuratorów wystawy.

Już w najbliższy weekend 25-26 marca, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wraz z Partnerami zaprasza w samo południe na piknik nad rzeką. O godz. 12:00 nastąpi otwarcie Muzeum nad Wisłą oraz wystawy, ale aż do godz. 22:00 zaplanowano koncerty, akcje artystyczne, oprowadzania, zajęcia dla rodzin, np. między 14:00 a 17:00 będzie można dzięki uprzejmości sąsiadów inwestora Whitestar i Tristan odbijać syrenki na murze Elektrowni Powiśle. Będzie też można posilić się w pasażu gastronomicznym przygotowanym specjalnie na tę okazję przez Targ Śniadaniowy, a wieczorem potańczyć.  O 20:00 wystąpi m.in. zespół Ballady i Romanse, znany z „syrenich” przebojów do filmu „Córki dancingu”. Syreny można też oglądać w miejskiej galerii Warexpo na ulicach Warszawy. Dzięki Dzielnicy Wisła - inicjatywie biura marketingu miasta stołecznego Warszawy, informacje o wystawie i Muzeum nad Wisłą pojawiły się w autobusach i tramwajach warszawskich.

Nowi mecenasi

Muzeum nad Wisłą to nie tylko nowe miejsce i rozdział w działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ale także nowi partnerzy. Wśród mecenasów Muzeum znaleźli się m.in. firma doradcza EY, ERGO Hestia, innogy, Przekrój i kancelaria prawna Domański, Zakrzewski, Palinka (DZP).

- Bardzo się cieszymy, że zostaliśmy mecenasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. EY będzie patronować wszystkim wydarzeniom kulturalnym realizowanym przez Muzeum w kolejnych latach. Sztuka zajmuje istotne miejsce w życiu. Towarzyszy nam na co dzień i wzbogaca wiedzę o świecie i życiu. Nasze zaangażowanie we wsparcie Muzeum to odzwierciedlenie tego, w jaki sposób, nie tylko poprzez projekty biznesowe, możemy w praktyce realizować naszą misję „Building a better working world” i pozytywnie wpływać na otaczającą nas rzeczywistość. Wiemy, że kultura i sztuka to integralne części prężnych gospodarek i rozwijających się społeczeństw, chociaż często ich wymiar ekonomiczny jest pomijany. W Polsce, w sektorze kulturalno-kreatywnym w 2014 roku pracowało 312 tys. osób, czyli blisko 2% wszystkich pracujących. Branża ta odpowiadała też za nieco ponad 2% wartości dodanej. Dzięki biznesowemu wsparciu, instytucje kultury i sztuki mogą się rozwijać i tym samym dostarczać coraz lepszą i zarazem bardziej dostępną ofertę dla odbiorców – mówi Jacek Kędzior Partner Zarządzający EY Polska. - Wierzę, że pawilon Muzeum nad Wisłą i jego otoczenie, stanie się nowym, wartościowym miejscem spotkań  w Warszawie – dodaje.

Już w czerwcu w Muzeum nad Wisłą czeka nas kolejna odsłona wystawy finałowej konkursu Artystyczna Podróż Hestii.

- Partnerstwo strategiczne  Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeniowego ERGO Hestia z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to kolejny bardzo ważny krok na drodze wspierania młodej sztuki i jej twórców. Od lat Fundacja Artystyczna Podróż Hestii organizuje największy w Polsce konkurs skierowany do studentów wydziałów artystycznych w całej Polsce. Naszych laureatów wysyłamy w artystyczne podróże do Nowego Jorku i Walencji, organizujemy wystawy w całym kraju, prowadzimy działalność popularyzatorską i edukacyjną. Nasz konkurs daje ogromną szansę wielu młodym artystom pokazania swojej twórczości szerokiej publiczności. Jeśli ta możliwość może być zrealizowana w MSN, to nagroda staje się jeszcze poważniejsza. 16. edycja konkursu, której finał odbędzie się 27 czerwca w Muzeum nad Wisłą będzie dla nas wszystkich świętem młodej sztuki. Konkurs od zawsze był pewnego rodzaju platformą dialogu, która prowokuje do dyskusji i nadaje szerszy kontekst specyficznej relacji artysty z odbiorcą. Bardzo cieszymy się, że tegoroczne spotkanie możemy celebrować tutaj, w Muzeum nad Wisłą. Już teraz zapraszam na naszą wspólną wystawę finałową - mówi Magdalena Kąkolewska, prezes Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.

Innogy „energetycznie” powitało Muzeum nad Wisłą, zapowiadając jego obecność przez wsparcie powstania muralu przy wyjściu z Metra Centrum. Dzięki tej inicjatywie do końca marca mieszkańcy Warszawy jak i turyści mogą poznać historię wybranych syren związanych ze stolicą, autorstwa Pabla Picassa, Aleksandry Waliszewskiej i Karola Radziszewskiego. Wizualizację na muralu tymczasowej filii nad Wisłą Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprojektował Piotr Chuchla. Ten nowy element miejskiego krajobrazu spotkał się z zainteresowaniem przechodniów i mediów. - Od lat jesteśmy silnie związani z Powiślem. Chętnie wspieramy lokalne inicjatywy i instytucje, których celem jest propagowanie interesujących działań kulturalnych i edukacyjnych w tej części miasta. Pragniemy angażować się w inicjatywy, które mają realny wpływ na budowanie przyjaznej warszawiakom przestrzeni miejskiej oraz takiej, która sprzyjałaby ich integracji. Do naszych dotychczasowych aktywności na Powiślu, takich jak współpraca z Centrum Nauki Kopernik czy neon „Miło Cię widzieć” na Moście Gdańskim, teraz dołączyło partnerstwo z Muzeum nad Wisłą. Mamy nadzieję, że dzięki nowoczesnemu podejściu do edukowania i propagowania kultury, placówka ta szybko stanie się ważnym punktem na kulturalnej mapie Warszawy. Bardzo cieszymy się na dalszą współpracę oraz liczymy na wiele wspólnych ciekawych projektów – mówi Janusz Moroz, Członek Zarządu innogy Polska ds. Handlu.

W najnowszym wydaniu Przekroju Syreny zajmują rozkładówkę. - „Przekrój" ze swoją datującą się od 1945 r. historią, a przede wszystkim plejadą twórców, których zawodowe losy często sięgały jeszcze początków XX w., to duży fragment naszej sztuki współczesnej. Nazwiska autorów publikujących w magazynie budowały i budują świat kultury polskiej. W tym sensie jesteśmy więc nie tylko kwartalnikiem, lecz także instytucją sztuki i kultury. Partnerstwo z Muzeum Sztuki Nowoczesnej oznacza dla nas wymianę wiedzy i doświadczeń, dzięki której stworzymy wspólną platformę pomysłów i działań wspierających i popularyzujących sztukę. Tego rodzaju działalność warto podejmować i pielęgnować – każdy wspólny wysiłek w tym kierunku łączy zainteresowane strony i prowokuje do szukania nowych możliwości rozwijania i pogłębiania współpracy – mówi Monika Sękowska, menedżerka marki „Przekrój”.

- Jest nam niezmiernie miło, że możemy wesprzeć Muzeum i jego ciekawe inicjatywy i projekty wiedzą i doświadczeniem naszych prawników. Jako polska kancelaria, od lat angażujemy się w rozmaite działania na rzecz kultury i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego m.in. w Fundacji Edukacyjnej Jana Karskiego, współfinansując digitalizację zbiorów „Kultury Paryskiej”, dofinansowując akcję „W ramach ratowania” Fundacji PSW Promocji Sztuki Współczesnej. Partnerstwo z MSN doskonale wpisuje się też w naszą ideę „więcej niż prawo”, która znajduje wyraz m.in. w nowym projekcie kancelarii „DZP-spotkania ze sztuką” – mówi Krzysztof Zakrzewski, partner zarządzający kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Partnerem Strategicznym wystawy „Syrena herbem twym zwodniczna” jest Warexpo. Partnerami otwarcia: Austriackie Forum Kultury, ERCO, Whitestar, Tristan, a także Dzielnica Wisła - inicjatywa biura marketingu miasta Warszawy oraz Rok Rzeki Wisły. Partnerem fotograficznym otwarcia jest Getty Images.


dostarczył infoWire.pl




Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS