Spalanie tradycyjnej benzyny, która napędza m.in. samochody osobowe i ciężarowe, przyczynia się do wysokiej emisji dwutlenku węgla do atmosfery i jest jedną z głównych przyczyn ocieplenia klimatycznego. Rynek paliwowy jest tego świadomy, dlatego – póki co na potrzeby mniejszych silników, np. do kosiarek spalinowych, pił lub motorówek – zaoferował rozwiązanie w postaci paliw alkilatowych, których spalanie nie tylko jest o wiele bardziej przyjazne dla atmosfery, ale też w mniejszym stopniu powoduje powstawanie smogu oraz nie zawiera substancji szkodliwych dla zdrowia.
Skandynawski wynalazek
Benzyny alkilatowe (od ang. Alkylate gasoline) na początku obecnego stulecia jako pierwsi zaczęli produkować Szwedzi. Cały region skandynawski jest terenem mocno zalesionym i bogatym w wody śródlądowe, stąd zapotrzebowanie na ekologiczne paliwa, z których korzystać może np. leśnictwo, ale też użytkownicy łodzi czy skuterów wodnych. Skandynawski pomysł, będący nieszkodliwą dla środowiska odpowiedzią branży paliwowej na zmiany klimatyczne, powoli zaczęły zaszczepiać u siebie też inne kraje. Jednak obecnie na świecie jest tylko pięć rafinerii produkujących alternatywne, ekologiczne paliwa do małych, benzynowych silników spalinowych. Jedna z nich znajduje się w Polsce.
Paliwo dla środowiska
Benzyna alkilatowa w odróżnieniu od benzyn samochodowych, jest całkowicie pozbawiona węglowodorów aromatycznych, w tym kancerogennego benzenu oraz olefin i związków tlenowych (alkoholi, eterów). Zawiera wyłącznie stabilne chemicznie węglowodory parafinowe i izoparafinowe. Produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin jest tylko dwutlenek węgla i woda. Spalanie tych węglowodorów jest najbardziej ekologicznym procesem spalania.
Dzięki temu kancerogenne i toksyczne produkty spalania benzyny alkilatowej są ograniczane w porównaniu do benzyn samochodowych nawet o 90%.
Benzyna alkilatowa jest również znacznie bardziej trwała niż zwykła benzyna – można ją dłużej przechowywać (nawet do 2 lat po otwarciu opakowania). Gwarantuje łatwy rozruch silnika nawet po wielu miesiącach. Wszechstronne paliwo o wysokiej wydajności prowadzi do niższej emisji, łatwiejszej konserwacji i dłuższej żywotności silnika.
W dobie galopujących zmian klimatycznych to przede wszystkim przedstawiciele sektora paliwowego powinni myśleć o ekologii i dawać w ten sposób przykład pozostałym. Paliwa ekologiczne to naszym zdaniem przyszłościowy kierunek. Proces alkilacji sprawia, że paliwa nie zawierają rakotwórczych związków, udało nam się też uzyskać produkt o znacznie mniejszej emisji podczas spalania, niż w przypadku tradycyjnej benzyny - mówi dr Janusz Pilarczyk, wice-prezes oraz dyrektor działu technologicznego w Warter Fuels, jedynego na rodzimym rynku producenta benzyn typu eco-friendly.
Warto zaznaczyć, że małe silniki maszyn ogrodniczych nie posiadają katalizatorów spalin, w odróżnieniu od nowoczesnych układów katalitycznych stosowanych w układach spalania silników samochodowych.
Bez uszczerbku na zdrowiu
Nauka już dawno udowodniła, że aromaty wydzielane podczas procesu spalania tradycyjnych paliw zawierają wysokooktanowe komponenty, które są szkodliwe dla środowiska i zdrowia. Mogą powodować uszkodzenie nerwów, bóle głowy, zmęczenie i nudności. Szczególnie niebezpiecznym związkiem występujących w „klasycznym” paliwie jest benzen.
To jedna z najgroźniejszych trucizn przemysłowych, ze względu na dużą lotność i możliwość tworzenia wysokich stężeń w powietrzu. Benzen wchłania się głównie z dróg oddechowych, rzadko przez skórę i z przewodu pokarmowego. Wyniki licznych badań epidemiologicznych pozwalają uznać benzen za czynnik kancerogenny dla układu krwiotwórczego i chłonnego u człowieka. Związek ten jest zresztą oficjalnie uznawany za rakotwórczy dla ludzi przez USA i większość państw europejskich. W benzynie alkilatowej zawartość benzenu wynosi poniżej 0,01%v/v – w stosunku do średniej zawartości benzenu wynoszącej ok. 0,90% v/v (wymóg normowy to < 1%) w tradycyjnej benzynie samochodowej. To prawie sto razy mniej– dodaje dr Pilarczyk.
Ekologia i ekonomia
Ograniczenie zawartości aromatów w benzynie korzystnie wpływa na eksploatację silnika i czystość komór spalania. Paliwa czystsze o ponad 90% to jednak nie tylko inwestycja w zdrowie swoje, otoczenia i planety, ale też oszczędność na naprawach tudzież wymianie silnika na nowy.
Dzisiaj ważne jest, by każdy człowiek minimalizował ślad węglowy, który po sobie pozostawia. Jeśli postęp zmian klimatycznych będzie bardziej drastyczny, niż przewidywali jeszcze niedawno naukowcy, bardzo możliwe, że przyszłością rynku naftowego będą właśnie benzyny alkilatowe – kończy dr Pilarczyk.
Pierwsze na polskim rynku ekologiczne paliwa pojawiły się w sprzedaży w połowie tego roku. Na razie można je nabyć on-line, choć producenci planują rozszerzenie sieci dystrybucji m.in. o stacje benzynowe i sklepy specjalistyczne.