Tuż po pracy wsiadamy za kierownicę i wyruszamy wraz z rodziną w daleką trasę. Zmęczenie, stres, chęć dotarcia na czas, złe warunki pogodowe – to wszystko sprawia, że zapominamy o bezpieczeństwie w podróży – mówi aspirant Robert Opas z Zespołu Prasowego Komendy Stołecznej Policji. Mgła, deszcz, nocne przymrozki i śliska nawierzchnia powodują, że na drodze szybko robi się niebezpiecznie. W listopadzie pogoda potrafi być naprawdę zdradziecka. Do tego dochodzi także problem nietrzeźwych kierowców. Nadal zbyt często zdarza się, że podczas kontroli drogowych w długie weekendy zatrzymujemy kierowców, którzy dzień wcześniej lub tego samego dnia spożywali alkohol. Duży odsetek takich podróżujących nie jest świadomy tego, po jakim czasie wolno im prowadzić samochód.
W tym roku głównym celem organizatorów i partnerów kampanii, jest popularyzacja asertywnych zachowań wśród kierowców i pasażerów. Asertywność to umiejętność, którą warto w sobie wyćwiczyć, choćby po to, żeby w sytuacji powrotów samochodem z imprezy, spotkania, wyjazdu, gdy jesteśmy częstowani alkoholem, umieć stanowczo powiedzieć nie. Dla wszystkich wybierających się
w podróż organizatorzy i partnerzy akcji przygotowali wskazówki, o których warto pamiętać, nie tylko od święta:
Po pierwsze nie dajmy się namówić do picia alkoholu, gdy planujemy podróż samochodem. Wiele osób zapomina, że kieliszek wódki, lampka wina czy kufel piwa zawierają tę samą substancję – alkohol etylowy i mają identyczne działanie na organizm. Postanówmy więc sobie, że nigdy nie wsiadamy za kierownicę po spożyciu alkoholu. Niech to będzie złota zasada dla bezpieczeństwa naszego i naszych pasażerów. Tym samym aktywnie realizujmy przekaz całej kampanii: Prowadzę. Nie piję.
Po drugie – reagujmy, gdy widzimy zachowania nieodpowiedzialne. Czterech na pięciu Polaków przyznało, że widząc kierowcę, który zamierza prowadzić samochód po wypiciu alkoholu, nie reagowało, bo nie widziało takiej potrzeby. Podróż z rodziną czy przyjaciółmi w charakterze pasażera to świetna okazja do sprawdzenia, czy jesteśmy odpowiedzialni za wspólne bezpieczeństwo. Wielu sytuacji niebezpiecznych z pewnością można by uniknąć, gdyby pasażerowie umieli poprawnie zareagować. Pamiętajmy, że pasażer także uczestniczy w ruchu drogowym, a jego zachowania mogą zwiększyć bezpieczeństwo i komfort podróży.
Po trzecie – umiejętnie korzystajmy z alkoholu. Pamiętajmy o jedzeniu i napojach bezalkoholowych między drinkami. Dzięki temu dłużej zachowamy dobre samopoczucie i nie odwodnimy organizmu. Jedzmy dużo owoców i warzyw. Uważajmy też na to, ile alkoholu i kiedy wypijamy. Wątroba trawi tylko jedną jednostkę (tj. 10 ml) alkoholu na godzinę i nic nie może przyspieszyć tego procesu. Weźmy to pod uwagę, planując samochodowe powroty do domu.
Informacje o kampanii
Kampania „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie” prowadzona jest przez firmę Diageo od trzech lat. W tegorocznej edycji organizatorzy współpracują z: siecią supermarketów Real, Instytutem Transportu Samochodowego, Instytutem Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar i Fundacją „Krzyś”. Honorowy patronat nad kampanią objął Warszawski Uniwersytet Medyczny. Organizatorzy w ramach akcji opracowali i promują zasady odpowiedzialnego picia alkoholu, koncentrujące się na czterech głównych kwestiach: niesiadaniu za kierownicą po spożyciu alkoholu, spożywaniu alkoholu tylko przez osoby pełnoletnie, uzupełnianiu płynów i jedzeniu w trakcie spożywania alkoholu.
W ramach kampanii organizatorzy prowadzą szereg różnorodnych działań promujących odpowiedzialne picie alkoholu, w tym również udostępniają na stronie kampanii www.pijrozwaznie.pl bezpłatne, profesjonalne szkolenie z zakresu asertwnych zachowań związanych z piciem alkoholu i zbierają deklaracje poparcia dla idei akcji pod hasłem „Prowadzę. Nie piję”. Spośród prawie 75 000 zebranych do tej pory deklaracji, ok. 68 000 złożyli klienci punktów sprzedaży alkoholu sieci Real, ponad 6 000 natomiast internauci.
Eksperci kampanii:
Dr Ewa Tokarczyk – doktor psychologii. Specjalizuje się w psychologii transportu. W Instytucie Transportu Samochodowego prowadziła szereg projektów i badań dotyczących zachowań kierowców
w ruchu drogowym i wpływu różnych czynników na nie oddziałujących. Wykładowca Pedagogium Wyższej Szkoły Nauk Społecznych w Warszawie.
Prof. Iwona Wawer – chemik, profesor nauk farmaceutycznych na Wydziale Farmaceutycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Zajmuje się badaniami nad stresem oksydacyjnym i wolnymi rodnikami. Jest autorem i współautorem ponad 150 publikacji naukowych. Od 2011 r. ekspert kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie”.
Organizator i Partnerzy kampanii:
Diageo – organizator kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie.”, producent
i dystrybutor jednych z najbardziej znanych marek alkoholowych na świecie, z kategorii alkoholi mocnych, win i piw. Firma posiada m.in. takie marki jak: Johnnie Walker, Guinness, Smirnoff, J&B, Baileys, Cuervo, Tanqueray, Captain Morgan, Crown Royal, wina Beaulieu Vineyard i Sterling Vineyards. Diageo to międzynarodowa firma, prowadząca sprzedaż w 180 krajach na całym świecie. Firma jest notowana na giełdach w Nowym Jorku i Londynie.
Dodatkowe wiadomości na temat odpowiedzialnego picia alkoholu, różne narzędzia oraz informacje
o inicjatywach związanych z tym tematem dostępne są na www.DrinkIQ.com.
Więcej informacji na temat Diageo, jej pracowników, marek, wyników biznesowych można znaleźć na www.Diageo.com
Komenda Stołeczna Policji – jednostka organizacyjna Policji, działająca na obszarze garnizonu warszawskiego, tj. m.st. Warszawy i powiatów: grodziskiego, legionowskiego, mińskiego, nowodworskiego, otwockiego, piaseczyńskiego, pruszkowskiego, warszawskiego zachodniego i wołomińskiego. Realizuje zadania z zakresu ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarze działania Komendy. Obecnie w strukturach Komendy służy około 9 100 policjantów.
Real – sieć hipermarketów Real, obecna w Polsce od 1997 roku i dysponująca 54 placówkami na terenie całego kraju, należy do niemieckiego koncernu handlowego METRO Group. Oferta sieci Real to 45 tys. artykułów spożywczych i przemysłowych – od tańszych, marki własnej TiP - "Tanie i Pewne", nowych produktów pod logo Real Quality, po asortyment delikatesowy. Jednym z elementów strategii sieci jest systematyczne analizowanie potrzeb klientów i rozwijanie oferty handlowej tak, aby optymalnie dostosować standardy działań do oczekiwań konsumentów. W doskonaleniu swojej oferty Real stawia przede wszystkim na wygodę i komfort robienia zakupów.
Służą temu liczne innowacje, jak choćby kasy samoobsługowe, inteligentne wagi czy usługa VISA Cashback.
Warszawski Uniwersytet Medyczny – honorowy patron kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie.” Warszawski Uniwersytet Medyczny jest jedną z najstarszych Uczelni medycznych w Polsce – od ponad 200 lat kształci najlepszych specjalistów w zakresie nauk medycznych i farmaceutycznych.
Działalność Uczelni oparta jest na tradycjach uniwersyteckich i uniwersalnych wartościach. Uniwersytet przestrzega zasad dobrej praktyki klinicznej i farmaceutycznej, zachowując międzynarodowe standardy edukacyjne. Oferta edukacyjna obejmuje 13 kierunków oraz 2 specjalności.
Pracownicy Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego są wybitnymi specjalistami, zaliczanymi do czołówki polskich naukowców. Wielu z nich to krajowi konsultanci w różnych dziedzinach medycyny.
Warszawski Uniwersytet Medyczny to także profesjonalna opieka nad pacjentami, praca naukowa
i kształcenie w pięciu szpitalach klinicznych należących do Uczelni. Są to:
· Samodzielny Publiczny Centralny Szpital Kliniczny przy ul. Banacha 1a
· Samodzielny Publiczny Kliniczny Szpital Okulistyczny przy ul. Sierakowskiego 13
· Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny przy ul. Marszałkowskiej 24 (filia przy ul. Działdowskiej 1)
· Szpital Kliniczny Dzieciątka Jezus przy ul. Lindleya 4
· Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. ks. Anny Mazowieckiej przy ul. Karowej 2
Uniwersytet korzysta także z bazy obcej - szpitali zlokalizowanych w Warszawie i okolicach, w których prowadzą działalność Kliniki WUM.
Instytut Transportu Samochodowego (ITS) – jednostka prowadząca, koordynująca i popularyzująca badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. Najistotniejszymi zadaniami ITS są:
1.Ogólna poprawa funkcjonowania i organizacji transportu samochodowego,
2.Ograniczenie szkodliwości skutków rozwoju transportu samochodowego i ruchu drogowego pod kątem bezpieczeństwa drogowego oraz ochrony środowiska naturalnego,
3.Opracowywanie nowych rozwiązań materiałowych dla przemysłu motoryzacyjnego, włącznie z udoskonaleniem materiałów eksploatacyjnych.
Fundacja „Krzyś” – jest organizacją non-profit, działającą na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych w Polsce.
Od momentu powstania w 2004 roku, Fundacja angażuje się w szereg działań i projektów, również europejskich, mających na celu m.in. stworzenie platformy porozumienia i współpracy pomiędzy różnymi podmiotami wszystkich trzech sektorów społeczeństwa obywatelskiego (rząd, biznes i organizacje pozarządowe).
Fundacja realizując projekty (m.in. Europejska Noc Bez Wypadku, HEROES, Symulator Bezpiecznej Jazdy) udostępnia wiedzę i doświadczenie międzynarodowe, budując w ten sposób świadomość społeczeństwa na temat ryzyka prowadzenia pojazdów mechanicznych pod wpływem alkoholu. Kampania Europejska Noc Bez Wypadku uzyskała w 2009 roku tytuł najciekawszej ogólnopolskiej inicjatywy na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w konkursie „ORLEN Bezpieczne Drogi”, natomiast w roku 2011 została uznana przez Komisję Europejską za sztandarowy projekt Europejskiego Roku Wolontariatu. Fundacja KRZYŚ została uznana za organizację pozarządową roku w konkursie „Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011”, zorganizowanym przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.
Samar – firma Samar istnieje od blisko 20 lat, natomiast jako Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar od 2004 roku. Zakres działalności obejmuje: gromadzenie, analizowanie i udostępnianie danych, dotyczących rynku motoryzacyjnego w Polsce, poprzez serwis internetowy www.samar.pl i w postaci opracowań porównawczych.
Gromadzone przez IBRM Samar dane pozyskiwane są od producentów, dealerów oraz firm działających w branży motoryzacyjnej, a także od jednostek rządowych, w tym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwa Finansów. Wszystkie zebrane informacje są jawne,
a dokonywane przez Samar analizy opierają się wyłącznie na kryteriach obiektywnych.
Podstawowymi celami działalności prowadzonej przez IBRM Samar są: sporządzanie analiz rynkowych, prezentujących trendy w zakresie sprzedaży i rejestracji samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych; możliwych scenariuszy rozwoju rynku w przyszłości, porównanie ich
z wcześniejszymi okresami; porównawcze badanie ofert poszczególnych producentów, typów i wersji dostępnych na polskim rynku samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych; koncepcji marketingowych stosowanych przez poszczególne firmy producenckie lub dealerów, w tym oferowanych klientom upustów cenowych lub innego rodzaju promocji.
Opracowania przygotowywane przez IBRM Samar nie wartościują ani nie preferują analizowanych jednostek. Podstawą analiz są dane istotne, porównywalne oraz sprawdzalne, wynikające
z obiektywnych opracowań jawnych, co do treści i źródeł pozyskania danych. Dane te są następnie przetwarzane przy zastosowaniu jawnych metod, mających na celu uzyskanie obiektywnego obrazu rynku motoryzacyjnego w Polsce.
Dodatkowe informacje
Aleksandra Lau
On Board PR Sp. z o.o.
alau@onboard.pl
tel: 22 321 51 00