EF Education First po raz dziewiąty opublikowało raport EF Proficiency Index (EF EPI) - największy na świecie międzynarodowy ranking, w którym przeanalizowana została znajomość języka angielskiego wśród osób niebędących jego rodzimymi użytkownikami. Polacy awansowali w stosunku do ubiegłego roku o 2 pozycje i zajęli 11. miejsce, wyprzedzając takie kraje, jak Portugalia, Belgia, Francja, Hiszpania czy Japonia. Na pierwszym miejscu znaleźli się Holendrzy.
Jak pokazują wyniki, stopień znajomości języka angielskiego na świecie ciągle się rozwija, a najbieglej posługują się nim mieszkańcy krajów europejskich. W pierwszej dziesiątce znalazło się aż 8 państw członkowskich Unii Europejskiej. Pozostałe dwa to Singapur i Republika Południowej Afryki, w których angielski jest jednym z języków urzędowych. Umiejętności językowe w Europie nie są jednak na równym poziomie. Większość krajów sąsiadujących z członkami UE nie rozwija biegłości w posługiwaniu się językiem angielskim w wysokim tempie.
Największe różnice między poszczególnymi krajami są widoczne szczególnie w Azji. Mimo wysokiej pozycji Singapuru, Filipin czy Malezji, państwa azjatyckie plasują się w większości w dolnej połowie rankingu. Największy wzrost zanotowały Chiny, które po raz pierwszy w historii przeszły z niskiego do umiarkowanego poziomu biegłości posługiwania się językiem angielskim. Sytuacja poprawia się też znacznie w Ameryce Łacińskiej. Aż 12 z 18 krajów regionu objętych badaniem poprawiło swoje umiejętności w latach 2017-2018.
Polska cały czas plasuje się wśród państw o najwyższym stopniu zaawansowania języka angielskiego na świecie. W porównaniu do zeszłorocznego rankingu EF EPI, udało nam się awansować o dwie pozycje. Najlepszy wynik osiągnęliśmy w 2014 roku, kiedy to znaleźliśmy się na bardzo wysokim, 6. miejscu.
Na całym świecie angielski pozostaje docelowym językiem dla biznesu. Jest także kluczowy w kontekście pełnego wykorzystywania zasobów edukacyjnych, czy możliwości, które daje internet. W związku z tym EF EPI stanowi cenną informację o potencjale i rozwoju polskiego społeczeństwa. Zapewnia też cenne informacje pozwalające ocenić politykę nauczania języków obcych oraz zwrot z inwestycji w szkolenia językowe– mówi Sylwia Rogalska, Country Manager EF Polska.
Badanie EF EPI opiera się na wynikach EF Standard English Test (EF SET), pierwszego na świecie bezpłatnego, ustandaryzowanego testu z języka angielskiego. EF SET był używany na całym świecie przez tysiące szkół, firm i rządów do testowania na dużą skalę. W ramach rankingu zbadano ponad 2 miliony dorosłych ze 100 krajów i regionów na całym świecie.
Razem z rankingiem EF EPI ukazał się również indeks biegłości językowej dla szkół (EF EPI-s). EF EPI-s bada nabywanie umiejętności językowych przede wszystkim przez uczniów szkół średnich i wyższych z 43 krajów.
Raporty EF EPI i EF EPI-s oraz arkusze informacyjne o krajach/regionach są dostępne do pobrania na stronie http://www.ef.com/epi.
EF, czyli Education First to w bezpośrednim tłumaczeniu edukacja na pierwszym miejscu. Spółka założona została ponad 50 lat temu przez Bertila Hulta, który jako pierwszy wpadł na pomysł organizowania językowych podróży edukacyjnych. Misją firmy jest otwieranie świata przez edukację, pomagając ludziom każdej narodowości i w różnym wieku zostać jego obywatelami. Education First oferuje szereg programów edukacyjnych, od nauki 12 różnych języków obcych po podróże edukacyjne, wymianę międzykulturową i możliwość uzyskania stopni naukowych. Globalna sieć Education First obejmuje 40 500 pracowników pracujących w 50 własnych szkołach i biurach w większości krajów na świecie, a od 1965 roku z jej usług skorzystało 15 milionów osób. Education First posiada swoje kampusy między innymi w San Diego, Waszyngtonie, Miami, Nowym Jorku, Bostonie, Oxfordzie oraz Maladze. Education First pełni funkcję Official Language Training Partner w czasie Tokyo 2020 Olympic and Paralympic Games.