Jak pokazują rynkowe dane, najczęściej deklarowaną bezpośrednią przyczyną wymiany okien stanowiły ich niesatysfakcjonujące parametry techniczne, na które wskazywało 66% respondentów[1]. Przy tym aż 44% Polaków podjęło taką decyzję ze względu na kwestie estetyczne. Odpowiedni dobór stolarki okiennej odgrywa dziś istotną rolę w procesie aranżacyjnym, dlatego też aktualne trendy warunkują wybory konsumenckie. Jak wyglądają okna, które kupujemy dziś najchętniej, i jakie kryteria bierzemy priorytetowo pod uwagę?
Uniwersalna biel i PVC to niekwestionowani liderzy
W standardowej ofercie producentów stolarki okiennej znajduje się coraz więcej propozycji kolorystycznych. Wzbogacanie dostępnej palety barw stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie ze strony rynku. Choć konsumenci coraz częściej sięgają po nieoczywiste odcienie, zarówno w przypadku mieszkań, jak i domów niezmiennie króluje biel.
Nasze dane wskazują, że biel wciąż jest najczęstszym wyborem w zakresie stolarki okiennej. Średnio 40% naszych klientów stawia na ten odcień z perspektywy wewnętrznej, jak i zewnętrznej, a trend ten utrzymuje się niezmiennie od kilku lat. Nie mam wątpliwości, że na wysoki odsetek w przypadku wnętrza nieruchomości mają wpływ przede wszystkim uniwersalność i łatwość w dopasowaniu do różnorodnych stylów aranżacyjnych. Na kolorystyczne eksperymenty decydujemy się wyraźnie częściej, dopasowując barwę ram okiennych do elewacji budynku. Jeszcze do niedawna największą popularnością z oklein w kolorze cieszyły się te drewnopodobne, ostatnio jednak obserwujemy rosnące zainteresowanie kolorem antracytowym oraz czarnym. Co również jest niezwykle istotne – zmieniają się preferencje konsumentów względem wielkości okien. W ciągu ostatnich dwóch lat średnia powierzchnia konstrukcji wzrosła o ponad 5% – mówi Wojciech Nazimek, Dyrektor sprzedaży w Budvar.
Kolor biały jest bezwzględnym liderem w obszarze kolorystyki, a na podobną skalę wśród materiałów stolarki okiennej dominuje PVC. Okna z polichlorku winylu, czyli tworzywa sztucznego, od kilku lat kupuje średnio 87% klientów indywidualnych. Aluminium cieszy się mniejszą popularnością, na te okna decyduje się średnio 8% klientów[2]. Dysproporcja wynika przede wszystkim z ceny, która pozostaje kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzję zakupową.
Ekologiczne rozwiązania synonimem oszczędności
Konsumenci coraz częściej inwestują w rozwiązania, które w dłuższej perspektywie przyczyniają się do obniżenia kosztu utrzymaniu wymarzonego domu czy mieszkania. Co jest dobrą informacją – rozwiązania ekologiczne niejednokrotnie stają się synonimem oszczędności.
Warto podkreślić, że wraz ze wzrostem świadomości konsumentów w zakresie ekologicznych rozwiązań rośnie również zainteresowanie oknami energooszczędnymi. Odpowiednia termoizolacja pozwala na znaczące ograniczenie zużycia energii w celu utrzymania odpowiedniego komfortu termicznego lokatorów, a co jest z tym bezpośrednio związane, również istotne oszczędności w sezonie grzewczym. Jak wynika z naszych obserwacji – klienci coraz chętniej decydują się na zakup okien z pakietem trzyszybowym oraz z trzecią uszczelką, które przyczyniają się do obniżenia współczynnika przenikania ciepła. Przykładowo porównując okna zwykłe z tymi wyposażonymi w trzecią uszczelkę, możemy ograniczyć straty ciepła nawet o 25% – podsumowuje Wojciech Nazimek, Dyrektor sprzedaży w Budvar.
Konsumenci podchodzą do wyboru stolarki okiennej w rozsądny sposób. Szczegółowa analiza oferty producentów oraz dokładne określenie indywidualnych oczekiwań, przyczyniają się do rosnącej świadomości, a tym samym wyboru produktu o najwyższej jakości. Jest to szczególnie istotne w przypadku okien, które odpowiednio dobrane stanowią inwestycję na długie lata.