Jak tłumaczy prezes Ryszka, każda szkoła jest inna, czasem priorytetem jest więc kompaktowość mebli, a czasem – estetyka, czy cena. Według niego dopasowanie odpowiednich rozwiązań winno leżeć właśnie po stronie doradców zaznajomionych ze specyfiką szkolnych potrzeb.
Wybierając spośród dostępnych rozwiązań, powinniśmy myśleć o tym, aby wyposażane wnętrza były funkcjonalne a jednocześnie przyjazne zarówno dla uczniów, jak i wszystkich pracowników placówki edukacyjnej. Nie da się wypunktować założeń dotyczących idealnej aranżacji, bez względu czy mówimy tu o sali wykładowej, szkolnej klasie, czy sali do nauki teorii w szkole jazdy. Idealne wyposażenie, to właśnie to dostosowane do konkretnych, sprecyzowanych potrzeb. Odmiennych w każdym rozpatrywanym przypadku – podsumowuje prezes WIDE-IN.
Przygotowując się do zakupu wyposażenia, warto myśleć o zintegrowanych rozwiązaniach, budujących przyjazne środowisko wspierające uczniów i prowadzących. Jeśli mamy problem z samodzielnym doborem warto skorzystać z pomocy doradców, którzy przed wskazaniem odpowiednich rozwiązań przeprowadzą swoistą „wizję lokalną” i dopasują propozycje do konkretnych warunków i potrzeb.
Jerzy Wójcik, opierając się na wieloletnim doświadczeniu w projektowaniu przyjaznych użytkownikom mebli, zwraca uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z bezpieczeństwem
i zdrowiem najmłodszych, którzy w przedszkolu czy szkole spędzają wiele czasu.
- Dobierając rozmiar mebla trzeba zwrócić uwagę na 8 kryteriów: siedzisko powinno być pochylone od kątem 5 stopni (kąt między udami, a podudziem – 85 stopni), stopy w butach powinny płasko spoczywać na podłodze, nie powinno być nacisku podudzia na przednią cześć siedziska, oparcie powinno sztywno podpierać plecy w strefie lędźwiowej, poniżej łopatek. Wysokość stołu powinna być tak dobrana, by łokcie w przybliżeniu były na identycznym poziomie co przednia krawędź płyty stołu, w chwili gdy ramiona swobodnie pionowo zwisają.
Zdaniem projektanta klasa powinna być przede wszystkim funkcjonalna, to znaczy dostosowana do specyfiki przedmiotu i modelu nauczania. Warto pamiętać o tym, że skuteczność procesów edukacyjnych determinowana jest także przez wiele czynników fizycznych. Poczynając od najbardziej podstawowych, takich jak temperatura czy rodzaj światła, przez aranżację miejsc siedzących po kolory ścian. Konkretny przyjęty model nauczania wymaga konkretnego typu rozwiązań. Przykładowo – chcąc wzmacniać wśród uczniów zdolność do pracy zespołowej, nie powinniśmy tworzyć aranżacji skupionych na interakcji z nauczycielem, a zamykających na współpracę w grupie.
- Sala lekcyjna jest miejscem pracy. Należy uwzględnić specyfikę sal przedmiotowych. Inaczej powinno wyglądać rozmieszczenie sprzętu w sali do języka polskiego, inaczej do zajęć plastycznych, inaczej do nauczania początkowego. Rozmieszczenie mebli i sprzętu powinno uwzględniać zasady ergonomii. Musimy pamiętać, że zarówno przestrzenna aranżacja klasy, jak i jej kolorystyka wpływają na naszą psychikę. Projektowanie sali lekcyjnej powinno ten wpływ uwzględniać. Stąd, wybierając produkty, powinniśmy myśleć o cechach konkretnych mebli, ale także o całości jaką budować będzie zakupiony sprzęt.