76 proc. internautów ma konto osobiste, PKO BP najpopularniejszy
Najpopularniejszym produktem finansowym wśród internautów pozostaje konto osobiste - wynika z badania zrealizowanego przez Gemius we współpracy z Interaktywnym Instytutem Badań Rynkowych.
Posiadanie konta osobistego deklaruje 76% polskich internautów, co oznacza wzrost o 14% w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
Większym zainteresowaniem w stosunku do poprzedniej, jesiennej fali badania (więcej na ten temat) cieszą się także takie produkty bankowe jak konto oszczędnościowe (wzrost z 25% do 31%) oraz karty kredytowe (z 26% do 29%). Spadek liczby użytkowników odnotowano natomiast m.in. w przypadku kart debetowych (z 26% do 22%).
Najpopularniejszym wśród internautów bankiem pozostał PKO Bank Polski, choć odsetek osób korzystających z jego usług ponownie zmalał w porównaniu z poprzednią falą badania (z 24% do 22%).
PKO BP jest liderem jeśli chodzi o posiadanie m.in. konta osobistego, kredytu, karty kredytowej oraz możliwości debetu. Drugą pozycję w rankingu zajmuje Pekao SA, a na trzecim miejscu znalazły się ex aequo BZ WBK, mBank oraz ING Bank Śląski.
Wśród usług finansowych oferowanych przez inne podmioty niż banki, respondenci najchętniej korzystali z możliwości dokonywania przelewów i opłat na poczcie (27% badanych). Mniejsza liczba ankietowanych (17%) wskazała płacenie rachunków w specjalnych punktach takich jak agencje czy sklepy oraz zakupy na raty (14%). Z raportu wynika, że te trzy kategorie stopniowo tracą jednak na popularności.
Z kolei na usługi takie jak pożyczki, szukanie doradztwa czy dokonywanie przekazów pieniężnych wskazywano równie często jak w poprzednich falach - korzystało z nich 5-6% badanych. Młodsi respondenci chętniej korzystają z poczty, a starsi z zakupów na raty.
Spośród osób, które zadeklarowały, że w ciągu ostatniego roku wzięły pożyczkę w innej niż bank instytucji, blisko jedna trzecia zapożyczyła się u rodziny lub znajomych. Polscy internauci zapożyczają się także w zakładach pracy (23%), sklepach (23%) lub pozabankowych instytucjach udzielających pożyczek (21%).
VII fala badania „Finanse i plany finansowe internautów” została zrealizowane za pomocą ankiet CAWI (kwestionariusz internetowy), które emitowane były losowo od marca do kwietnia 2012 roku. Zebrano 4,2 tys. kwestionariuszy wypełnionych przez użytkowników internetu w wieku co najmniej 18 lat.
Dołącz do dyskusji: 76 proc. internautów ma konto osobiste, PKO BP najpopularniejszy