Co poświęcimy w zamian za tanie bilety lotnicze?
Wyniki międzynarodowego projektu Global Travel, zrealizowanego przez Synovate
Synovate, jedna z wiodących agencji badań rynku opublikowała wyniki międzynarodowego badania percepcji tanich linii lotniczych oraz odpowiadającego jej zachowania konsumentów.
W związku z rosnącą rolą tanich linii lotniczych w przewozach pasażerskich, Synovate postanowiła lepiej poznać obecne i przyszłe zachowania podróżnych z różnych krajów. W badaniu wzięło udział ok. 5000 respondentów ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Francji, Niemiec, Hong Kongu, Malezji, Singapuru i Tajlandii.
Badanie pozwoliło przede wszystkim zidentyfikować narodowości, które uwielbiają podróżować samolotem oraz te preferujące transport naziemny. 59% wszystkich osób, z którymi skontaktowali się nasi ankieterzy, już wcześniej podróżowało samolotem. Ten typ transportu wskazało najwięcej ankietowanych w Hong Kongu (80%) i Singapurze (82%). Z drugiej strony, najbardziej niechętni lataniu okazali się Francuzi - tylko 35% z nich już wcześniej podróżowało samolotem. Tytuł podróżnych najczęściej latających samolotami przypadł mieszkańcom Malezji - 2,2% z nich zadeklarowało, iż korzystają z usług lotniczych przynajmniej 2 razy w miesiącu.
Zapytani o charakter swoich podróży - prywatny czy biznesowy - respondenci we wszystkich krajach zadeklarowali, że latają samolotami głównie w celach prywatnych. Przyglądając się wynikom badania można zaobserwować, że ponad 20% mieszkańców Malezji i Tajlandii podróżuje samolotem przede wszystkim z powodów biznesowych, natomiast w Europie tylko 6% Niemców i 7% Francuzów wskazało cele służbowe, jako główny powód ich podróży.
Zaskakująco rzadko korzystają z usług tanich linii lotniczych respondenci z Malezji i Singapuru. 56% badanych z Malezji oraz 83% z Singapuru oświadczyło, że nigdy nie latało tanimi liniami. W USA, Kanadzie oraz w regionie Pacyfiku do korzystania z tanich linii lotniczych przyznało się 50% respondentów. Europejczycy natomiast znaleźli się pośrodku. Ponad 32% podróżujących samolotami z Francji oraz Niemiec przyznało, iż korzystają z tanich linii lotniczych przynajmniej od czasu do czasu.
75% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że "podróż samolotem jest taka sama jak podróż autobusem", twierdząc jednocześnie, że "chcą się dostać do wybranego miejsca tanio i szybko". 64% dodało, iż woleliby wybrać tanie linie lotnicze, jeśli cena biletu byłaby niska (co ciekawe najrzadziej takiego wyboru dokonaliby Niemcy). Mimo to, 32% badanych przyznało, iż tanie linie lotnicze "traktują pasażerów jak towar - nie zapewniają osobistej obsługi". 73% badanych wolałoby także nie otrzymywać posiłków w czasie lotu, jeśli cena biletu mogłaby być niższa.
Spośród wszystkich narodowości, które brały udziałów badaniu, respondenci z Malezji najbardziej lubią różnego rodzaju dodatki oraz udogodnienia. 50% z nich powiedziało, iż wołałoby w ogóle nie korzystać z tanich linii lotniczych, jeśli oznaczałoby to jednocześnie rezygnację z komfortu jaki dostarczają duże linie lotnicze.
Pomimo skarg na jakość obsługi w tanich liniach lotniczych, respondenci zapytani o jeden, najważniejszy czynnik, który decyduje o wyborze linii lotniczych, wskazali niskie ceny biletów (odpowiednio: 34% Amerykanów, 36% Kanadyjczyków, 32% Francuzów oraz 27% Niemców). Dla respondentów z Hong Kongu najważniejszym czynnikiem jest reputacja linii lotniczych (30% wskazań), a drugim w kolejności cena biletu -15% wskazań. Ponad 23% respondentów z Singapuru oraz Tajlandii wskazało na komfort siedzenia oraz wystarczającą przestrzeń na nogi. Jako drugi ważny czynnik 22% badanych z Tajlandii wskazało wszelkiego rodzaju dodatki oraz udogodnienia. Dla porównania ten czynnik jest ważny zaledwie dla 1,9% badanych z Kanady oraz 1% respondentów z Singapuru.
Badanie próbowało odpowiedzieć także na pytanie czy atrakcyjność załogi ma większy wpływ na wybór linii lotniczych niż jakość posiłków czy oglądane filmy.
25% mężczyzn - dwa razy więcej niż kobiet - stwierdziło, iż atrakcyjność załogi jest ważniejsza, choć niemieccy oraz francuscy mężczyźni nie podzielają tej opinii, odpowiednio 65% i 60% respondentów. Natomiast mężczyźni z Hong Kongu oraz USA bardziej cenią atrakcyjność załogi, aniżeli posiłki czy filmy (odpowiednio 30% i 29%).
Francuskie kobiety, podobnie jak francuscy mężczyźni, preferują bardziej posiłki i napoje aniżeli atrakcyjność obsługi. Zaledwie 19% z nich było bardziej zainteresowanych atrakcyjnością załogi, niż przekąskami serwowanymi podczas lotu. Podobną opinię podziela zaledwie 11% kobiet z Hong Kongu oraz 6% z Singapuru. Ogólnie można powiedzieć, iż większość kobiet preferuje dobry film i smaczny posiłek niż atrakcyjność obsługi samolotu.
Tom Mularz, zarządzający projektem Global Omnibus tak skomentował wyniki badania: "Po 11. września wszystkie linie lotnicze są pod dużą presję ekonomiczną, a tanie linie lotnicze oferują bilety na krótkich dystansach (1-2 h) o połowę taniej od ich aktualnej ceny rynkowej. Wszyscy, którzy latali biznesowo w ciągu ostatnich kilku lat, mogą potwierdzić, iż latanie przestało być elitarne. Dzisiaj, linie lotnicze są świadome kosztów, szczególnie w Ameryce Północnej oraz Europie. Tworzy się galimatias tanich linii lotniczych, serwujących długie kolejki, redukcję obsługi, komfortu podczas lotu, czy różnego rodzaju wyposażenia. Dzięki temu badaniu chcieliśmy się dowiedzieć jak podróżujący po całym świecie czują się mając głowy w chmurach a nogi blisko piersi."- dodał Mularz.
Dołącz do dyskusji: Co poświęcimy w zamian za tanie bilety lotnicze?