SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Czabański: na rynku medialnym dzięki TVP jest pluralizm, ale są rzeczy które mnie niepokoją

Telewizja Polska dopuściła do przekazu informacyjno-publicystycznego rzeczy, które przez lata były niedopuszczane, albo wręcz wyśmiewane i niszczone; dzięki niej na rynku medialnym jest pluralizm - powiedział szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański.

Czabański, pytany na antenie Radia ZET, czy pozycja prezesa TVP Jacka Kurskiego na stanowisku jest zagrożona, odparł: Jeżeli będzie robił taką telewizję, która będzie spełniała misję kultury, jest niezagrożona.

Szef RMN był też pytany o medialne doniesienia, z których wynika, że on sam miałby stanąć na czele Telewizji Polskiej. Wskazał, że praca w niej wymaga "niewiarygodnej energii". Trzeba mieć o 20 lat mniej - stwierdził.

Dopytywany, czy nie ma na to "ochoty", zaznaczył: Moim zdaniem nie byłoby to dobre rozwiązanie, nie mówiąc o tym, że jest prezes - aktywny, dynamiczny - który ma wizję, z którą ja nie do końca się zgadzam. Wyjaśnił, że elementy, w których różni się z Kurskim, dotyczą zwłaszcza kultury. Ale dyskutujemy - podkreślił.

Czabański podkreślił także, że to nie Kurski jest winien temu, że jego telewizja musiała otrzymać pod koniec lipca pożyczkę ze środków Funduszu Reprywatyzacji w wysokości 800 mln zł.

Jak ocenił, jedną z "wad" TVP jest brak prowadzenia systematycznego monitoringu wewnętrznego tego, co jest na ekranie. Nie są wyciągane w związku z tym na bieżąco wnioski, ale to też będziemy naprawiać, bo takie rozmowy z kierownictwem telewizji prowadzimy - wskazał.

Czabański był pytany, czy kiedy jako wieloletni dziennikarz patrzy na to, co robi TVP w sferze informacyjno-publicystycznej, czuje dumę czy wstyd. - Do tego przekazu informacyjno-publicystycznego zostały dopuszczone rzeczy, które przez lata były niedopuszczane, albo wręcz wyśmiewane i niszczone. Na rynku medialnym dzięki Telewizji (Polskiej) jest pluralizm - ocenił.

Według niego informacja w TVP podawana jest w taki sposób, który "odsłania" rzeczywistość Polską i międzynarodową. Przekonywał również, że także sama TVP jest pluralistyczna, ponieważ - jak uzasadniał - w debatach, które się w niej odbywają, spierają się różne osoby.

Zaznaczył jednak, że "inną sprawą, są sprawy warsztatowe". Na ile to jest robione dobrze, a niedobrze - to zawsze można usiąść i dyskutować - powiedział.

Poproszony o ocenę, czy TVP podaje obiektywne informacje, Czabański odparł: Wielokrotnie zwracam się do kierownictwa Telewizji z prośbą o wyjaśnienie pewnych zjawisk, które się tam dzieją - wśród nich są również takie, które mnie niepokoją.

- Jest wiele pracy do zrobienia w Telewizji Publicznej, w mediach publicznych, cały czas staram się mówić szefom tych mediów o pracy, która ich czeka, a nie chwalić ich za to, co zrobili, chociaż jest wiele rzeczy za które można ich pochwalić - mówił szef RMN.

Jego zdaniem głównym problemem TVP jest dotarcie do oryginalnej i istotnej informacji.

Według badania Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. udział TVP1 w rynku oglądalności wyniósł 10,14 proc. (po spadku o 12,66 proc. w skali roku), TVP2 - 7,84 proc. (7,22 proc. w dół), a TVP Info - 3,52 proc. (po wzroście o 12,46 proc.).

W 2016 roku TVP zanotowała 180 mln zł straty. Udział Grupy TVP w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów w 2016 roku wyniósł 29,38 proc..

Czabański o abonamencie: Stały system finansowania mediów publicznych od 2019 r.

Czabański był pytany w Radiu ZET o nową ustawę abonamentową. Podkreślił, że są określone warunki, które musi ona spełniać. Przede wszystkim system finansowania mediów publicznych musi wejść "w miarę nieodległym czasie". Wskazał, że będzie to najwcześniej - i nie później - niż w 2019 r.

Zaznaczył, że ustawa musi też zapewnić przychód wszystkim mediom publicznym na poziomie ok. 2,5 mld zł rocznie.

Czabański oświadczył, że zaproponowane rozwiązania przede wszystkim muszą być zaakceptowane przez obywateli. - Wiemy, że z tym zaakceptowaniem jest kłopot, ponieważ od wielu lat ludzie byli przyzwyczajani, że nie trzeba płacić abonamentu, a jak czegoś nie trzeba płacić, a później się nagle okazuje, że trzeba płacić (...) to ludzie się buntuje - podkreślił.

Przypomniał, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowało propozycję w tej sprawie. Zgodnie z nią nowa opłata abonamentowa miałaby być pobierana od każdego płatnika podatków w wysokości ok. 8 zł na miesiąc; opłata medialna miałaby by być pobierana raz w roku, bądź raz na miesiąc - nie zostało to jeszcze przesądzone - przy okazji rozliczania podatku PIT, CIT i KRUS.

- Moim zdaniem ten wariant nie spełnia wszystkich warunków - ocenił Czabański. Dodał, że trwają poszukiwania innego rozwiązania.

Szef RMN dodał, że w 2018 r. finansowanie mediów publicznych będzie "zapewnione", m.in. dzięki rekompensatom za ulgi, które przyznał ustawodawca. Powiedział, że to rząd będzie pokrywał te wpłaty, które przez ulgi nie wpłynęły.

- Rząd weźmie na siebie ten ciężar i znajdzie pieniądze w budżecie, żeby przekazać je mediom. Byt finansowy mediów na najbliższy rok jest zapewniony - zaznaczył Czabański.

W ub.r. abonament rtv zapłaciło 1,12 mln spośród 3,2 mln zobligowanych do tego gospodarstw domowych. Wpływy z tej daniny wyniosły 749,9 mln zł, z czego 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne.

Dołącz do dyskusji: Czabański: na rynku medialnym dzięki TVP jest pluralizm, ale są rzeczy które mnie niepokoją

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
lolek
Czabański usiłujący robić wrażenie osoby decyzyjnej jest niezmiennie zabawny.
0 0
odpowiedź
User
jak w UCHU PREZESA
"Dużo masz roboty? " - MAŁO "Mało zarabiasz?" - DUŻO ......... Ot i wszystko .....
0 0
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Uspokajam ssię gdy widzę, że tow. Czabański stoi na straży pluralizmu, niezawisłości i zróżnocowania aksjologicznego rynku medialnego. Towarzysz jak kameleon.
Niech żyje partia !!!
0 0
odpowiedź