Dużo więcej reklam aut osobowych na outdoorze i w kinach, mniej w gazetach. Najmocniej promowane Skoda, Volkswagen i Toyota
Przez dziesięć pierwszych miesięcy br. producenci i importerzy samochodów osobowych wydali na reklamy w mediach tradycyjnych ponad miliard złotych. Znacząco w tym okresie zwiększyła inwestycje w reklamę zewnętrzną i kinową. Największy wzrost wydatków miał Volkswagen Group Polska, a Skoda była najmocniej reklamowaną w tym czasie marką.
Z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl wynika, że polscy importerzy samochodów osobowych od stycznia do października br. wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) nieco ponad 1 mld zł, o 15,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Ponad połowę wszystkich wydatków - 564,8 mln zł, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej - przeznaczyli na działania marketingowe w telewizji. Blisko jedna czwarta inwestycji - 237,6 mln zł - trafiła do stacji radiowych, które w tym roku zarobiły na spotach firm z tego sektora 14,3 proc. więcej niż przed rokiem.
W omawianym okresie znacząco wzrosły wydatki importerów na reklamę outdooorową i kinową. Na promocję na nośnikach reklamy zewnętrznej wydano w tym roku blisko 100 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku - 47,4 mln zł. Z kolei wartość reklam samochodów w kinach wzrosła o 69,9 proc., do 63,9 mln zł.
Mniej reklam aut było natomiast w gazetach i na indoorze. Importerzy na dzienniki wydali 24,7 proc. mniej - 13,4 mln zł, a na indoor - 71,5 proc. mniej, zaledwie 13,7 tys. zł.
Zaznaczmy, że branża motoryzacyjna ma największy udział wydatkach na reklamy internetowe w Polsce. W pierwszej połowie br. wyniósł on 19 proc. rynku, którego wartość oszacowano w badaniu IAB AdEx na 1,54 mld zł.
Cennikowe wydatki na reklamy samochodów osobowych w poszczególnych mediach (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 517 949 687 zł | 564 821 978 zł | 9 |
Radio | 207 946 390 zł | 237 596 033 zł | 14,3 |
Gazety | 17 835 452 zł | 13 422 387 zł | -24,7 |
Magazyny | 66 286 686 zł | 80 614 652 zł | 21,6 |
Outdoor | 24 065 103 zł | 47 380 816 zł | 96,9 |
Kina | 37 589 703 zł | 63 879 789 zł | 69,9 |
Indoor | 47 910 zł | 13 650 zł | -71,5 |
Razem | 871 720 931 zł | 1 007 729 305 zł | 15,6 |
Największym reklamodawcą wśród polskich importerów samochodów był w tym roku Volkswagen Group Polska, do którego należą takie marki, jak Skoda, Volkswagen i Audi. Firma wydała w mediach pozainternetowych 280,5 mln zł, czyli 28,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Druga pod tym względem była Toyota Motor Poland z inwestycjami w wysokości 86,7 mln zł (wzrost o 6,6 proc.). Trzecie miejsce na reklamowym podium zajęło Renault Polska, które w tym roku na reklamy przeznaczyło 76,7 mln zł, o 24,9 proc. więcej niż przed rokiem.
Spośród pięciu największych reklamodawców branży motoryzacyjnej, w omawianym okresie dwie firmy zredukowały budżety na reklamę w tradycyjnych mediach. General Motors Poland, który jest importerem marki Opel, zmniejszył je o 6,2 proc., do blisko 60 mln zł, a Citroen Polska - o 12,2 proc., do 49,6 mln zł.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów i importerów samochodów osobowych | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA | 218 017 730 zł | 280 544 979 zł | 28,7 |
TOYOTA MOTOR POLAND | 81 281 616 zł | 86 653 842 zł | 6,6 |
RENAULT POLSKA | 61 439 454 zł | 76 749 671 zł | 24,9 |
GENERAL MOTORS POLAND | 63 936 620 zł | 59 970 616 zł | -6,2 |
CITROEN POLSKA | 56 471 239 zł | 49 558 785 zł | -12,2 |
Razem | 871 720 931 zł | 1 007 729 305 zł | 15,6 |
W pierwszych dziesięciu miesiącach br. najmocniej reklamowaną marką samochodów na polskim rynku była Skoda (VW Group Polska) - jej reklamy warte były w tym okresie 123,2 mln zł (39 proc. więcej niż rok temu).
Marka ostatnio była promowana m.in. akcją z udziałem blogera Mr Vintage, a wcześniej kampanią z udziałem aktorki Małgorzaty Sochy.
Znacznie zwiększono też wydatki na promocję marki Audi (VW Group Polska) - o 108,5 proc. w skali roku, do 55 mln zł.
Najmocniej reklamowe marki samochodów osobowych | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
SKODA | 88 588 238 zł | 123 172 754 zł | 39 |
VOLKSWAGEN | 70 789 179 zł | 63 831 164 zł | -9,8 |
TOYOTA | 64 930 369 zł | 61 353 712 zł | -5,5 |
OPEL | 63 936 620 zł | 59 970 616 zł | -6,2 |
AUDI | 26 397 541 zł | 55 037 203 zł | 108,5 |
Razem | 871 720 931 zł | 1 007 729 305 zł | 15,6 |
W tym roku mniej wydano na wsparcie reklamowe marek Volkswagen (VW Group Polska), Toyota (Toyota Motor Poland) i Opel (GM Poland). Latem Volkswagen promował wersję Golf Variant spotami z gwarą śląską, a samochody użytkowe wspierał kampanią skierowaną do kurierów.
Wydatki na reklamy Volkswagena spadły o 9,8 proc., do 63,8 mln zł, w przypadku Toyoty - o 5,5 proc., do 61,4 mln zł, a Opla - o 6,2 proc., do blisko 60 mln zł. Ta ostatnia marka przez ostatnie kilka tygodni była promowana w kampanii z udziałem trenera piłkarskiego Jürgena Kloppa.
Dołącz do dyskusji: Dużo więcej reklam aut osobowych na outdoorze i w kinach, mniej w gazetach. Najmocniej promowane Skoda, Volkswagen i Toyota
Widzowie, korzystający z tej interaktywnej reklamy mogli zapoznać się z licznymi filmikami na żądanie przedstawiające przemyślane rozwiązania Skody.