eBilet przy Allegro urósł o 31 proc. W epidemii spadek wpływów, bez zwolnień
Spółka eBilet Polska, sprzedająca bilety na imprezy masowe, w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 31,4 proc. do 269,2 mln zł oraz zysku netto z 2,5 do 8,85 mln zł. W połowie br. w jej zarządzie pojawił się kolejny menedżer z Allegro - Michał Iwanciw. W br. wskutek epidemii wpływy eBilet znacząco zmalały, Allegro zapewnia, że nie przeprowadzono w spółce zwolnień.
Przychody eBilet Polska poszły w górę z 204,9 mln zł w 2018 roku do 269,2 mln zł w ub.r. Dodatkowo pozostałe wpływy operacyjne firmy podskoczyły z 38,5 tys. zł do 1,43 mln zł, a przychody finansowe - z 748,1 tys. zł do 1,27 mln zł.
Firma przede wszystkim sprzedaje bilety na imprezy masowe, na czele z koncertami i wydarzeniami sportowymi. Sprzedaż prowadzi w swoim serwisie internetowym, witrynach i stacjonarnych punktach partnerskich, a od ub.r. także na platformie swojego nowego większościowego udziałowca - Allegro.
W sprawozdaniu eBilet dodaje, że „posiada w swojej ofercie bardzo szerokie portfolio imprez, prowadzi kompleksową obsługę transakcji internetowych związanych ze sprzedażą biletów, obsługą klienta, marketing, logistykę oraz obsługę imprez”.
Kolejna osoba z Allegro w zarządzie eBilet
Wiosną ub.r., po uzyskaniu zgody prezesa UKOKiK-u, Allegro kupiło 80 proc. udziałów eBilet Polska, płacąc 96 mln zł. Firmy szybko zaczęły bliską współpracę: w maju ub.r. wyłącznie na Allegro sprzedawano bilety na wspólny koncert Dawida Podsiadło i Taco Hemingwaya na PGE Narodowym, a jesienią na platformie bilety stały się osobną kategorią główną, w której oferty mogą wystawiać jedynie sprzedawcy mający podpisane szczegółowe umowy z Allegro.
Wraz z przejęciem większościowego pakietu eBilet Polska do zarządu spółki weszła Edyta Sidwa, od połowy 2018 roku pełniąca w Allegro funkcję szefowej ds. zaangażowania klientów w dziale mody i na stronie głównej. Jednocześnie utworzono radę nadzorczą eBilet, której członkami zostali Grzegorz Czapski, Damian Zapłata oraz Tom Ruhan.
Z kolei w lipcu br. do zarządu eBilet Polska został powołany Michał Iwanciw, dyrektor segmentu elektroniki użytkowej w Allegro. Z Allegro jest związany od 2015 roku, w latach 2015-2017 pełnił funkcję head of retail. Wcześniej pracował m.in. jako prezes i członek zarządu w spółkach Sferis, Action Ukraine, California Computer.
Prezesem eBilet pozostaje Marcin Matuszewski pełniący tę funkcję od założenia firmy na początku 2014 roku. Natomiast 20 proc. jej udziałów ma cypryjska spółka Bola Investments.
Koszty 31 proc. w górę, ponad 40 pracowników
W ub.r. wydatki operacyjne eBilet Polska zwiększyły się nieco słabiej niż wpływy sprzedażowe - o 30,7 proc., ze 198,8 do 259,94 mln zł. Zdecydowana większość to koszty usług obcych, które poszły w górę ze 192,65 do 252,64 mln zł. Firma w sprawozdaniu nie wyszczególniła, na jakie typy usług obcych przeznaczyła te kwoty.
Nakłady na wynagrodzenia wzrosły z 3,98 do 4,29 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 607,2 do 720,9 tys. zł. W ub.r. stałe zatrudnienie w firmie wynosiło 43,87 etatów, wobec 37,47 rok wcześniej.
Koszty amortyzacji poszły w górę z 799,9 tys. zł do 1,41 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 413,5 do 488,6 tys. zł.
Zysk na kapitał zapasowy
Wyższy wzrost przychodów niż kosztów operacyjnych przełożył się na zwiększenie zyskowności eBilet Polska, zwłaszcza że pozostałe koszty operacyjne zmalały z 3,4 do 905,3 tys. zł, a przychody finansowe poszły w górę z 748,1 tys. zł do 1,27 mln zł.
Zysk sprzedażowy wzrósł z 6,09 do 9,26 mln zł, zysk operacyjny - z 2,73 do 9,78 mln zł, zysk brutto - z 3,48 do 11,04 mln zł, a zysk netto - z 2,5 do 8,85 mln zł.
W ub.r. eBilet udzielił spółce Allegro.pl 7,89 mln zł pożyczki oprocentowanej na WIBOR 3M plus 4,7 proc.
Pod koniec września na walnym zebraniu udziałowców eBilet Polska zdecydowano, że zysk netto spółki z ub.r. w całości zasili jej kapitał zapasowy.
Epidemia sparaliżowała imprezy masowe
Od połowy marca wskutek epidemii koronawirusa odwołana została zdecydowana większość imprez masowych. Nie odbyły się największe letnie festiwale muzyczne ani zaplanowane koncerty zagranicznych miast.
Niektórzy krajowi wykonawcy latem grali mniejsze koncerty (zgodnie ze standardami sanitarnymi zajęta może być jedna czwarta miejsc), kibice wrócili na stadiony piłkarskie i żużlowe (mogli zapełnić połowę miejsc), ale od ponad tygodnia mecze znów odbywają się bez publiczności.
W oczywisty sposób przełożyło się to na spadek obrotów eBilet Polska. - Powyższe ograniczenia w sposób negatywny wpływają na wyniki finansowe osiągane przez Spółkę za okres obowiązywania ograniczenia i w zależności od czasu trwania wyżej wymienionych ograniczeń (w szczególności przy ich wydłużeniu), mogą również wpłynąć na wyniki Spółki za kolejne miesiące 2020 roku - opisano w sprawozdaniu firmy.
Spółka nie podała konkretnie, o ile zmalały jej przychody, nie ujawnia tego także jej właściciel Allegro, które portal Wirtualnemedia.pl pytał o to już w maju. Od dwóch tygodni Allegro jest notowane na giełdzie, więc taką informację musiałoby przekazać w komunikacie dla inwestorów.
Na koniec ub.r. zobowiązania krótkoterminowe eBilet Polska wynosiły 121,86 mln zł, z czego 103,48 mln zł to zaliczki „otrzymane na dostawy”, czyli przede wszystkim na bilety kupione przez klientów w sprzedsprzedaży.
W eBilet nie przeprowadzono żadnych zwolnień, co potwierdził w drugiej połowie września prezes Allegro Francois Nuyts na konferencji zapowiadającej debiut giełdowy spółki. - Pracownicy eBilet zostają z nami, mamy długoterminową wizję biznesu. Jesteśmy przekonani, że koncerty wrócą, zamierzamy dalej inwestować w tę firmę - stwierdził.
W strategii Allegro bilety oferowane przez eBilet mają być jedną z dodatkowych korzyści dla użytkowników subskrypcyjnego programu dostaw zakupów Allegro Smart! działającego od jesieni 2018 roku.
W pierwszej połowie br. Allegro, do którego należą platformy Allegro i Ceneo, osiągnęło wzrost przychodów o 51,7 proc. do 1,77 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 81,3 proc. do 981,6 mln zł jego zysk netto poszedł w górę ze 195,7 do 289,6 mln zł.
Zdecydowaną większość przychodów firmy stanowią wpływy z opłat i prowizji na platformie Allegro. W zeszłym półroczu wyniosły one 1,45 mld zł (w poniższych grafikach kwoty są w tys. zł), wobec 962,6 mln zł rok wcześniej. Wpływy reklamowe platformy Allegro zwiększyły się z 70,4 do 122,9 mln zł, a przychody handlowe (czyli z własnego sklepu działającego na platformie) - z 37,2 do 82,6 mln zł.
Dołącz do dyskusji: eBilet przy Allegro urósł o 31 proc. W epidemii spadek wpływów, bez zwolnień