Europa Zachodnia dominuje na światowym rynku e-commerce
Europa Zachodnia jest światowym liderem jeśli chodzi o wydatki na internetowe zakupy.
Najbardziej dojrzałym rynkiem jest Wielka Brytania, ale inne kraje coraz bardziej przyczyniają się do dominacji regionu w tym sektorze. Ta, według firmy analitycznej Collin Stewart, ma potrwać co najmniej do 2012 roku, kiedy wartość sprzedaży e-commerce w Europie Zachodniej przekroczy barierę 200 miliardów dolarów.
"Populacja kupujących online w regionie stale rośnie. Ale między poszczególnymi rynkami istnieją spore różnice" - zauważa Karin von Abrams, analityk eMarketera.
Według niej jest to wynikiem wieloletnich różnic między północną i południową infrastrukturą oraz nawyków w zakresie kupowania. We Francji i Niemczech obserwuje się dużo większe wydatki na zakupy online i większą aktywność internautów na rynku e-commerce niż we Włoszech i Hiszpanii, gdzie internet wciąż stanowi jedynie niewielki odsetek całego handlu.
Przykładowo w Niemczech internetowe zakupy stanowiły w 2009 roku 6,9 proc. wartości całego rynku sprzedaży, podczas gdy we Włoszech było to tylko 0,8 proc. (dane: Kelkoo).
"Kryzys gospodarczy jeszcze bardziej spotęgował różnice między poszczególnymi krajami. We Francji i Niemczech, podobnie jak w Wielkiej Brytanii, rynek e-commerce miał mocne podstawy jeszcze przed recesją. Dbający o swoje finanse konsumenci w jeszcze większych liczbach kierowali się tam do internetu aby porównywać produkty i ceny oraz korzystać z promocji" - twierdzi von Abrams.
Ze wspomnianych danych Kelkoo dotyczących wybranych krajów Europy wynika, że w zeszłym roku polski rynek e-commerce był wart 2,2 miliarda funtów, co stanowiło 2,0 proc. wartości całego rynku sprzedaży w naszym kraju.
Dołącz do dyskusji: Europa Zachodnia dominuje na światowym rynku e-commerce