Google rozpocznie kampanię antydezinformacyjną przed wyborami do Parlamentu Europejskiego
Google przygotowuje się do rozpoczęcia kampanii przeciwdziałającej dezinformacji w pięciu krajach Unii Europejskiej. Działania ruszą w marcu w związku z wyborami parlamentarnymi w UE w czerwcu.
W czerwcu obywatele UE wybiorą nowy Parlament Europejski, który uchwali polityki i przepisy w regionie. Prawodawcy obawiają się, że rozpowszechnianie dezinformacji w internecie może wpłynąć na wyborców - informuje Reuters.
Francja, Polska i Niemcy oskarżyły w poniedziałek 12 lutego Rosję o utworzenie rozbudowanej sieci stron internetowych w celu szerzenia prorosyjskiej propagandy.
Europejski akt prawny o usługach cyfrowych, który wchodzi w życie w tym tygodniu, będzie wymagał od bardzo dużych platform internetowych i wyszukiwarek podjęcia większych wysiłków w celu zwalczania nielegalnych treści i zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego.
Od marca wewnętrzna jednostka Google Jigsaw, która zajmuje się zwalczaniem zagrożeń dla społeczeństw, będzie wyświetlać serię animowanych reklam na platformach takich jak TikTok i YouTube w pięciu krajach UE: Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech i Polsce.
Opierając się na poprzednich kampaniach, które firma testowała w Niemczech i Europie Środkowej, Jigsaw stwierdziła, że nowy projekt daje szansę dotarcia do obywateli w krajach o największej liczbie wyborców w UE, wykorzystując lokalną wiedzę firmy w tych regionach.
W reklamach będą wykorzystywane tzw. techniki „prebunkingu”, opracowane we współpracy z badaczami z uniwersytetów w Cambridge i Bristolu, mające na celu pomóc widzom w identyfikacji treści manipulacyjnych przed ich zetknięciem się z nimi.
Widzowie oglądający reklamy w YouTube zostaną poproszeni o wypełnienie krótkiego kwestionariusza wielokrotnego wyboru, którego zadaniem będzie sprawdzenie, czego dowiedzieli się o dezinformacji.
„Spędziliśmy mnóstwo czasu na naprawdę spolaryzowanych debatach. Stawką jest nasza demokracja, a temperatura staje się coraz wyższa” – powiedziała Beth Goldberg, kierownik ds. badań w Jigsaw.
„Prebunking to jedyna technika, przynajmniej którą widziałam, która działa równie skutecznie we wszystkich obszarach politycznych” – dodała Goldberg.
Dodała, że inne środki kontroli dezinformacji, takie jak sprawdzanie faktów, mogą pogłębiać polaryzację, ponieważ pojawiają się po tym, jak informacje już się rozprzestrzeniły.
W zeszłym miesiącu dochodzenie przeprowadzone przez ESDZ (Służbę Działań Zewnętrznych Unii Europejskiej) ujawniło 750 przypadków celowego rozpowszechniania wprowadzających w błąd informacji przez podmioty zagraniczne, z których wiele wyraziło poparcie dla inwazji Rosji na Ukrainę.
Jak podała firma, reklamy Jigsawa zostaną przetłumaczone na wszystkie 24 języki urzędowe UE.
Kampania będzie trwać co najmniej miesiąc, z możliwością jej przedłużenia w zależności od zasięgu i efektywności. Oczekuje się, że wyniki kampanii, w tym odpowiedzi na ankiety i liczba osób, do których udało się dotrzeć, zostaną opublikowane latem 2024 r.
Dołącz do dyskusji: Google rozpocznie kampanię antydezinformacyjną przed wyborami do Parlamentu Europejskiego