SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

GSM-R (system łączności związany z potrzebami ruchu kolejowego): Huawei czas na przetargi

Producent sprzętu telekomunikacyjnego Huawei liczy, że jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi na większość planowanych projektów związanych z tzw. GSM-R (system łączności związany z potrzebami ruchu kolejowego). Polska musi wdrożyć system GSM-R przynajmniej na głównych szlakach tranzytowych ze względu na wytyczne Komisji Europejskiej.

„Polska należy do państw Europy Środkowo-Wschodniej rozpoczynających implementację systemu GSM-R, czyli kolejowej sieci GSM, który jest elementem składowym Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym" – powiedział agencji ISB regionalny dyrektor ds. sektora transportowegow Huawei Jarosław Czerniawski w kuluarach konferencji Railway Telecommunications 2011. Ocenił, że jeśli Polska ma wykorzystać środki zapisane w obecnej perspektywie budżetowej UE, to odpowiednie przetargi powinny zostać rozpoczęte w najbliższych miesiącach.

„Należy pamiętać, że samo rozstrzygnięcie przetargu zajmuje określony czas. Dodatkowo realizacja projektów może być trudna, nie tyle ze względów technicznych, lecz dużo czasu mogą zabrać kwestie formalne: zdobycie pozwoleń, wyjaśnienie spraw własności ziemi itd." – zaznaczył Czerniawski. Dodał, że analiza ostatnich przetargów wskazuje, że klient będzie większą wagę przywiązywał do kryterium czasu realizacji projektów.

Na rozwój technologii telekomunikacyjnych na kolei w Polsce przeznaczone są znaczne fundusze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jednak większość z nich, w wysokości około 2 mld zł, ujęta jest w projektach znajdujących się na liście rezerwowej. 

„Część inwestycji powinna być jednak zrealizowana ze względu na wymóg interoperacyjności naszych głównych szlaków kolejowych" – zaznaczył Czerniawski. Inwestycje będzie realizować spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, a instytucją wdrażającą (jeśli chodzi o wykorzystanie środków UE) jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).

Na początku 2011 roku PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły wdrażanie systemu GSM-R w Polsce na pilotażowym odcinku ok. 80 km szlaku kolejowego pomiędzy Legnicą a Bielawą Dolną.

Projekty, w ramach których będzie budowana infrastruktura GSM-R nie zawsze są samodzielne, mogą być też łączone z budową lub modernizacją systemów kontroli ruchu. Huawei deklaruje, że jego udział w przetargach związanych z GSM-R może mieć różną formę: lidera, uczestnika konsorcjum lub tylko dostawcy sprzętu.

„Dzięki tego typu inwestycją infrastrukturalnym ożywia się wewnętrzny rynek wykonawców i producentów – partnerów Huawei. Wyspecjalizowany sprzęt telekomunikacyjny stanowi jedynie niewielką część kosztów systemu. Jednak bez niego i bez transferu zaawansowanej wiedzy na lokalny rynek nie da się osiągnąć celu inwestycji, dodał Czerniawski.

Dołącz do dyskusji: GSM-R (system łączności związany z potrzebami ruchu kolejowego): Huawei czas na przetargi

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl