Lufthansa - Internet w samolocie
Rejs nr LH 418 do Waszyngtonu w dniu 15 stycznia był czymś więcej, niż tylko jednym z 1300 rejsowych lotów Lufthansy we środę. Kiedy o godz. 13:10 Boeing 747-400 "Sachsen-Anhalt" uniósł się w powietrze nad Frankfurtem zapoczątkował nową erę w dziedzinie łączności w światowym transporcie lotniczym. Przez trzy miesiące fazy testowania FlyNet Lufthansa będzie pierwszą linią lotniczą na świecie dostarczającą stabilny, szerokopasmowy, szybki dostęp do Internetu w czasie rejsowego lotu. To ambitne technicznie przedsięwzięcie jest wynikiem współpracy pomiędzy Lufthansą i Connexion by Boeing. Od marca 2003 r., kolejnym krokiem będzie wyposażenie 55 saloników Lufthansy na lotniskach w dostęp do Internetu za pomocą technologii WLAN (Wireless Local Area Network), wspólnie z partnerem Vodafone D2.
Nowa usługa będzie udostępniona bezpłatnie wszystkim pasażerom podróżującym samolotami Lufthansy pomiędzy Frankfurtem i Waszyngtonem (loty nr LH 418 i LH 419) wyłącznie do 15 kwietnia br. Portal FlyNet zapewnia pełny zakres aktualnych informacji, w tym wiadomości finansowych, turystycznych i społecznych. Główne informacje ze świata polityki, biznesu, sportu i kultury a także na temat regionu, do którego samolot leci będą stale uaktualniane za pomocą satelity. Od połowy 2004 r. korzystanie z portalu FlyNet w czasie regularnych lotów pozostanie bezpłatne. Póżniej, dostęp do Internetu w czasie rejsowych lotów ma kosztować pomiędzy 30 a 35 euro za jeden odcinek lotu. Ponadto, pasażerowie będą mogli korzystać z premii milowych zgromadzonych w ramach programu Miles&More do surfowania w Internecie.
Na okres testowy Lufthansa zapewniła sobie współpracę czołowych koncernów takich jak Siemens, BASF, Software AG i Boehringer Ingelheim, które będą uczestniczyć w fazie testowej i sprawdzać dostęp do ich własnych firmowych serwerów Intranetu i poczty elektronicznej za pomocą Virtual Private Network (VPN) - bezpiecznego połączenia internetowego zabezpieczonego przez "firewall" - przy pomocy swych pracowników odbywających podróże służbowe. Ta szczególna aplikacja możliwa jest dzięki dużej szerokości pasma sięgającej do trzech megabitów na sekundę przy pobieraniu i szybkości bieżącej 128 kilobitów na sekundę przy ładowaniu (ma ona następnie ulec zwiększeniu do 750 kilobitów na sekundę). Nawet przy wysokości lotu 10.000 m i szybkości do 900 km/h, FlyNet gwarantuje przekaz informacji i programów rozrywkowych oraz bezproblemową integrację z siecią komunikacji przedsiębiorstwa - przy zachowaniu wszelkich wygód najlepszego serwisu pokładowego.
Każdy standardowy komputer przenośny może z łatwością zostać podłączony do sieci pokładowej za pomocą kabla sieciowego Ethernet. Lifebook S6010, którego kilka sztuk będzie można wypożyczyć bezpłatnie w czasie lotu, gwarantuje jeszcze bardziej eleganckie rozwiązanie. W klasie biznes i pierwszej pasażerowie będą również mogli podłączyć swe laptopy bezpośrednio do gniazd przy swoich fotelach.
Dostęp do samego Internetu uzyskuje się za pomocą jednej ze standardowych przeglądarek sieciowych takich jak Microsoft Internet Explorer czy Netscape. Jeżeli w czasie lotu pasażerowie napotkają na problemy z FlyNetem, dostępna będzie natychmiastowa pomoc. W czasie każdego lotu na pokładzie znajdować się będzie zespół trzech wysokokwalifikowanych pracowników serwisu FlyNet.
Lufthansa Technik jest odpowiedzialna za techniczne modyfikacje samolotu Boeing 747-400. W czasie instalowania struktur informatycznych w samolocie Boeing "Sachsen-Anhalt" Lufthansa Systems dowiodła swej wiedzy fachowej jako dostawca specjalistycznych usług informatycznych. Komponenty sieci danych dostępnych na pokładzie zostały dostarczone przez Cisco Systems i zostały specjalnie dopuszczone do użytku w samolocie przez Lufthansę Technik.
Dołącz do dyskusji: Lufthansa - Internet w samolocie