'STOP wariatom drogowym'
21 czerwca ruszyła druga edycja kampanii prewencyjnej firmy PZU - 'STOP wariatom drogowym'.
Jej celem jest budowanie wśród kierowców świadomości, że na drodze każdy jest skłonny do nieodpowiedzialnych i niebezpiecznych zachowań oraz przekonanie ich do zmiany postaw. Tegoroczna kampania obejmie telewizję, radio, prasę, internet, reklamę zewnętrzną oraz eventy. Kampania jest elementem szeroko zakrojonych działań PZU na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Wysoka liczba ofiar wypadków drogowych w Polsce to już epidemia. Co roku ginie w nich ponad 5 tysięcy osób – to tak jakby z mapy kraju znikała jedna wioska. Najwięcej wypadków co roku zdarza się w miesiącach wakacyjnych, dlatego właśnie teraz, gdy rozpoczynają się letnie wyjazdy, PZU uruchamia drugą edycję kampanii „STOP wariatom drogowym”.
Celem tegorocznej edycji kampanii jest zmiana postaw i zachowań na drodze poprzez uzmysłowienie kierowcom, że:
· każdy przejawia czasem zachowania „wariata drogowego”, dla których zwykle szukamy błahych usprawiedliwień;
· często pozornie niegroźne zachowania na drodze (przejazd na żółtym świetle, niewielkie przekroczenie prędkości) są społecznie akceptowane, podczas gdy powinny być jednoznacznie piętnowane,
· pierwszym krokiem do poprawy bezpieczeństwa na drogach jest przyznanie się każdego kierowcy przed sobą do takich zachowań i próba ich eliminacji u siebie, a potem u innych.
Kampania rozpocznie się od emisji spotów telewizyjnych, które będzie można zobaczyć w głównych stacjach ogólnopolskich. Reklamy telewizyjne to cykl historii ukazujących różne sytuacje życiowe, w których nierozważne zachowanie na drodze może prowadzić do utraty tego, co dla każdego człowieka najcenniejsze. Spoty wskazują także, że konsekwencje naszego zachowania na drogach dotyczą nie tylko nas – kierowców - ale przede wszystkim innych ludzi, w tym naszych bliskich. Elementem wyróżniającym filmy jest narrator – to kierowca, który analizuje, jakby z perspektywy czasu, powody, dla których jego zachowanie podczas prowadzenia samochodu doprowadziło do wypadku. Nie widzimy jego skutków – widzowie sami domyślają się jak to się skończyło. Spoty kończą się wezwaniem: „Wariat drogowy jest w każdym z nas. Nie pozwól by kierował Tobą”! - czytamy w informacji PZU przesłanej wortalowi Wirtualnemedia.pl.
Przekaz tegorocznej edycji kampanii został w tym roku skonstruowany tak, aby skłonić kierowców do przyznania się do tego, że wariat drogowy jest w każdym z nas. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego zależy od wielu czynników, ale najważniejszym z nich jest zmiana zachowań jego uczestników.
Kampanii telewizyjnej będzie towarzyszyć reklama w radiu oraz reklama zewnętrzna przy głównych trasach i w największych miastach. W galeriach handlowych zorganizowane zostaną eventy, podczas których hostessy będą zbierały podpisy poparcia dla kampanii. Podpisy będą także zbierane na stacjach benzynowych, na których pojawią się również specjalne naklejki z logo kampanii na dystrybutorach.
Ważnym elementem tegorocznej edycji kampanii „STOP wariatom drogowym” będzie serwis internetowy, zawierający wiele porad dotyczących tego, jak zwalczyć w sobie zachowania wariata drogowego oraz artykuły na temat bezpiecznej jazdy. Internauci będą mogli za pośrednictwem serwisu wymieniać opinie na temat swoich zachowań na drodze i tego jak je zmieniać. Najciekawsze wypowiedzi zostaną opublikowane w reklamach prasowych. Kampanię ATL i BTL realizuje Agencja Just, za zakup mediów odpowiedzialny jest dom mediowy Starlink, serwis internetowy kampanii tworzy MAD Multimedia.
Badania skuteczności pierwszej edycji kampanii „STOP wariatom drogowym” zrealizowane przez Instytuty Pentor i SMG/KRC, pokazały, że z przekazem reklamowym kampanii bezpośrednio zetknęło się ponad 64% ogółu społeczeństwa i aż 73% kierowców. Ponad 50% osób zapamiętało hasło kampanii. Badania jakościowe pokazały także, że Polacy pozytywnie ocenili zastosowaną w kampanii kreację.
Hasło kampanii zostało ocenione jako spójne z ideą kampanii. Ponad 88% badanych stwierdziło, że określenie „wariat drogowy” to właściwe określenie dla kierowcy jadącego niebezpiecznie. Ponad 88% badanych podobało się hasło „Stop wariatom drogowym” dla kampanii piętnującej kierowców stanowiących zagrożenie dla innych. Z danych Wydziału ds. Ruchu Drogowego Biura taktyki Zwalczania Przestępczości KGP wynika, że w okresie wakacyjnym roku 2005, czyli w czasie realizowana kampanii, w porównaniu do analogicznego okresu roku 2004 w większości województw liczba wypadków drogowych zmalała blisko o 205 wypadków, o 133 osoby zmniejszyła się liczba rannych, a o 18 osób zmalała liczba zabitych w wypadkach drogowych.
Kampania „STOP wariatom drogowym” jest ważnym elementem działalności prewencyjnej PZU, której podstawa to działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach tych aktywności, PZU współpracuje z Policją, ITS, Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz innymi organizacjami społecznymi. Firma realizuje także takie ogólnopolskie programy jak „Bezpieczna szkoła z PZU” i współorganizuje akcje związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego, np.: As bezpieczniej jazdy, Narodowy test na Prawo Jazdy, Bezpieczne powroty. Potwierdzeniem zaangażowania PZU w tym obszarze było niedawne podpisanie przez firmę Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Wg "Rzeczpospolitej" ubiegłoroczna kampania odbywała się w tych samych miesiącach. Akcja kosztowała 9 mln zł , w tym na zakup reklamy zewnętrznej wydano 3,6 mln zł.
Dołącz do dyskusji: 'STOP wariatom drogowym'