UOKiK: Tesco naruszyło interesy konsumentów
Niepełne i wprowadzające konsumentów w błąd informacje znalazły się w formularzu reklamacyjnym sieci Tesco
Tak stwierdził Prezes UOKiK Cezary Banasiński.
W toku postępowania prowadzonego przez wrocławską Delegaturę UOKiK na wniosek Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdnicy ustalono, że protokół reklamacyjny stosowany do maja 2004 roku przez spółkę Tesco Polska w Krakowie informował jedynie o możliwości naprawy lub wymiany w zakresie niezgodności towaru z umową. Taka informacja była niepełna i nieprawdziwa, ponieważ pomijała fakt, że konsumentom przysługują także dalsze uprawnienia. Przewidują one dwa etapy realizacji roszczeń zgłaszanych do przedsiębiorcy: pierwszy obejmuje wymianę lub naprawę towaru, drugi – pozwala na realizację dalej idących żądań, to jest obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
Istotne jest również, że sieć Tesco pozbawiła kupujących tych uprawnień, których realizacja powodowała po jej stronie koszty w postaci zwrotu kupującym całości lub części zapłaconej sumy. Aby tego uniknąć, Tesco sformułowała treść protokołu reklamacyjnego w sposób dla siebie korzystny, dokonując tego kosztem słabszych uczestników rynku.
Wobec powyższego, Prezes UOKiK stwierdził, że spółka wprowadzając konsumentów w błąd, naruszyła obowiązek udzielania im rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o przysługujących im uprawnieniach z tytułu niezgodności towaru z umową. W efekcie mogli oni rezygnować z dochodzenia swoich roszczeń, myśląc, że nie mają szansy na obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy za wadliwy towar.
Prezes Urzędu uznał działania spółki za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie w przeciągu dwóch tygodni do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dołącz do dyskusji: UOKiK: Tesco naruszyło interesy konsumentów