Uwaga na łączone loty!
Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego o 36% wzrosła w 2006 r.liczba polskich pasażerów podróżujących liniami lotniczymi.Przewoźnicy ciągle otwierają nowe połączenia i w tym roku przewioząjeszcze więcej osób. Wciąż jednak występują kłopoty z naruszaniempraw pasażerów i zaginionym bagażem.
Wielu z nas wyruszy w te wakacje w podróż marzeń, w odwiedzinydo bliskich lub po prostu wypocząć w innym klimacie. Chętniepodróżujemy samolotem, bo jest szybko, wygodnie i bezpiecznie.Niestety obciążenie portów lotniczych i stale rosnąca liczbapasażerów są często przyczyną przykrych niespodzianek. Z zapytańkonsumentów kierowanych w ostatnim czasie do ECK wynika, żenajwięcej problemów mają z zagubionym bagażem i łączonymilotami.
Do bardziej odległych miejsc czy mniejszych miast, gdzie brakujepołączeń bezpośrednich można się także dostać samolotem wykupująclot łączony lub dwa niezależne bilety. Ale pamiętajmy, w sytuacjigdy nasza podróż jest rejsem łączonym, obsługiwanym przez dwóch lubwięcej przewoźników należy się upewnić, jak dużo czasu pozostajepomiędzy przylotem do miejsca przesiadki i czy zdążymy na następnylot. Komplikacją może okazać się konieczność korzystania zprzelotów obsługiwanych przez różnych przewoźników, które nie sązestawiane tj. organizowane przez jednego przewoźnika, z którympasażer zawiera umowę przewidującą lot łączony. Wówczas jeżelipierwszy lot lub odbiór bagażu opóźni się, uniemożliwiającstawienie się o czasie do drugiej odprawy to wyegzekwowanieodszkodowania za utracony rejs wynikającego z Rozporządzenia261/2004 będzie trudne. Należy w takim przypadku udokumentowaćwszystkie poniesione koszty hotelu, dojazdów czy wykupienianastępnego biletu i można próbować dochodzić ich zwrotu. Informacjii wsparcia udzieli Europejskie Centrum Konsumenckie.
Z raportu sieci ECK o prawach pasażerów w Unii Europejskiejwynika, że linie lotnicze często nie udzielają pasażerom informacjio ich prawach. Dlatego też warto przed planowaną podróżą przeczytaćdostępne informacje lub zaopatrzyć się w broszury i ulotki ECK iULC. Nikt nie zatroszczy się o nasze sprawy lepiej niż my sami.
Pasażerom lotniczym przysługują prawa wynikające zRozporządzenia Unii Europejskiej 261/2004 regulującego przypadkiopóźnień i odwołań lotu oraz niewpuszczenia na pokład(overbooking). Jeżeli lot został odwołany na co najmniej 2 tygodnieprzed terminem pasażerom przysługują określone odszkodowaniasięgające 600 Euro. W razie opóźnienia lub niewpuszczenia na pokładlinie lotnicze są zobowiązane do udzielenia wyczerpującychinformacji na temat ich praw oraz roztoczenia nad pasażeramiadekwatnej opieki. Skargi na problemy wynikające z Rozporządzenianr 261 przyjmuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Opóźnienie, zagubienie lub zniszczenie bagażu reguluje z koleiKonwencja Montrealska z 1999 r. Pasażerowie lotniczy powinni zawszeprzed podróżą zapoznać się z warunkami przewozu. Linie lotnicze niechcą brać odpowiedzialności za cenne rzeczy pasażerów i najczęściejwyliczają ograniczenia w swoich regulaminach. Wybierając się podróżsamolotem trzeba też pamiętać o nowych warunkach bezpieczeństwa nalotniskach, wzmożonych kontrolach i zakazie przewozu płynów.Obsługa lotniska ma prawo żądać w punkcie kontrolnym zdjęciaokrycia wierzchniego i obuwia. Zakaz przewożenia napojów jest dlapasażerów szczególnie uciążliwy. W bagażu podręcznym może sięznajdować tylko tyle płynów ile mieści przezroczysta, 500 mltorebka lub kosmetyczka, w pojedynczych opakowaniach nieprzekraczających 100 ml. W razie kłopotów z reklamowaniemopóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu można zgłosić się popomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Dołącz do dyskusji: