Zbiórki internetowe wspierają częściej kobiety, ale i coraz więcej seniorów
W ciągu dwóch ostatnich lat aż o 100 proc. wzrosła liczba osób po 65. roku życia, które wspierają internetowe zbiórki - pokazują dane serwisu crowdfundingowego Zrzutka.pl. W tym obszarze rośnie też aktywność kobiet, mężczyźni za to nie garną się już tak do crowdfundingu.
Platforma Zrzutka.pl po raz drugi przeprowadziła badanie rynku crowdfundingu na podstawie ponad 302 tysięcy przeprowadzonych zbiórek w internecie oraz analizy zachowań ponad 8 milinów internautów w okresie pierwszego kwartału 2019 r.
Kieszenie Polaków się otwierają
Choć dominują przelewy o wartości do 50 zł, to największy przyrost, bo o 73 proc., odnotowały donacje w przedziale 251-500 zł - pokazują dane serwisu Zrzutka.pl. W tym roku stanowiły one 3,5 proc. wszystkich wpłat. Bez zmian (1,6 proc.) pozostała liczba datków przekraczająca 500 zł.
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat zwiększyła się średnia wartość przelewu. W bieżącym roku wynosi ona 70 zł, a w 2017 było to 65 zł. To oznacza wzrost o 107,69 proc..
Aktualnie aż 95,2 proc. korzysta z przelewów przez PayU (błyskawicznych), a 4,8 proc. wybiera te tradycyjny. Szczyt wpłat następuje w godzinach między 20:30 a 22:30.
- W dalszym ciągu, tak jak to miało miejsce 2 lata temu, w czwartki jest najwięcej wpłat. Zaś soboty i niedziela są nieco słabsze pod tym względem. Z kolei w niedziele i poniedziałki darczyńcy wpłacają największe wartościowo kwoty - mówi Tomasz Chołast, współzałożyciel platformy Zrzutka.pl.
Młodzi i seniorzy wspierają zrzutki
Dwie najliczniejsze grupy wspierające internetowe zbiórki to osoby w przedziałach wiekowych 18-24 oraz 25-34 lata.
Największe zmiany zaszły w najmłodszej grupie internautów, jak i trzech najstarszych. Drugą największą grupą (30 proc.) w 2017 roku stanowiły osoby w najmłodszym przedziale wiekowy, tj. 18-24 lata. Tak samo jest w tym roku, jednak ich udział procentowy zmalał aż o 26,67 proc. do poziomu 22 proc..
Z kolei wzrosty odnotowały przedziały wiekowe 45-54 lata, 55-64 lata wzrost o 60 proc. i 65+, odpowiednio o 28,57 proc., 60 proc. i 100 proc. Praktycznie bez zmian, pozostaje największa grupa tj. 25-34 oraz trzecia najbardziej liczna tj. 35-44. Ich udział procentowy w 2019 r. wynosi odpowiednio 38 proc. i 19 proc..
W 2019 roku kobiety stanowią 57,8 proc. odwiedzających strony z internetowymi zbiórkami, a mężczyźni 42,2 proc. Dynamika zmian w porównaniu z rokiem 2017 wyniosła u kobiet +22,72 proc., a u mężczyzn -20,23 proc.
Panowie organizatorami zbiórek
To panowie częściej zakładają zbiórki i zajmują się ich promocją. Ich udział zmniejszył się jednak o 5,97 proc. do poziomu 59,5 proc. Panie organizują zbiórki w internecie w 40,5 proc. w 2019r vs 34,49 proc. dwa lata wcześniej.
Jeżeli chodzi o internautów, którzy realizują przelewy na zorganizowane zrzutki, to kobiety w ciągu ostatnich 2 lat umocniły swoją pozycję. Aktualnie realizują blisko 2/3 wpłat, podczas gdy w 2017 roku było to 59,35 proc. (+ 6,34 proc.). Udział mężczyzn w tym roku spadł do poziomu 36,9 proc..
Wszystkie dane prezentowane w tabelach, na wykresach oraz w tekście zostały opracowane na podstawie analizy 325 194 wpłat na platformie Zrzutka.pl zrealizowanych w okresie styczeń - marzec 2019 roku oraz na podstawie odwiedzin 8 111 472 użytkowników, także w okresie pierwszego kwartału br.
Dołącz do dyskusji: Zbiórki internetowe wspierają częściej kobiety, ale i coraz więcej seniorów