Ponad 75 procent gospodarstw domowych robi przetwory na zimę. Słoiki przygotowujemy wszyscy – bez względu na wiek, czy miejsce zamieszkania.
Tradycja robienia przetworów na zimę mocno zadomowiła się w polskich spiżarniach. W ramach cyklicznego badania opinii – Barometru Providenta – okazuje się, że największym producentem są rodziny liczące 5. i więcej domowników (ponad 83 procent), a główną motywacją do robienia słoików jest redukcja kosztów podczas zimy.
Słoiki receptą na zimowe oszczędzanie
Według badania, respondenci robią przetwory z myślą o zimie. Ponad połowa badanych osób przyznaje (51 procent), że pomaga im to na zaplanowanie budżetu na tę porę roku. Blisko 40 procent natomiast wskazuje jako powód przyzwyczajenie i tradycję, a prawie 30 procent osób deklaruje, że przetwory to doskonały upominek dla rodziny, czy znajomych.
Mimo powszechnej dostępności przetworzonych surowców na rynku, w dalszym ciągu robimy zapasy na zimę. Ten zaczerpnięty rytuał z potrzeby, obecnie staje się elementem tradycji. - komentuje Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.
Przetwory nie dla singli
Najmniej zainteresowani robieniem przetworów to ludzie mieszkający sami, w średnich i dużych miastach (48 procent). Jako powód badani wskazują na brak czasu, nie widzą również korzyści opartej na optymalizacji kosztów związanej z zimową porą roku. Wśród tej grupy 26 procent badanych to osoby poniżej 40. roku życia, natomiast 27 procent przyznało, że nie posiada dzieci.
W miastach też robimy słoiki
Okazuje się, że ponad połowa badanych (60 procent) przygotowujących przetwory na zimę, pochodzi ze średnich i większych aglomeracji miejskich. Interesującym jest, że w przypadku mieszkańców dużych miast pozyskiwanie warzyw i owoców z własnej działki jest równie częste, jak zakup surowców na przetwory w sklepach lub na targach (49 procent).
Zaskakujące, że według badań zarówno w większych, jak i mniejszych miejscowościach zbiory na przykład owoców i ziół dzikorosnących stoją
na podobnym poziomie – to wskazuje na pewien trend powrotu miasta do natury – podsumowuje Przemysław Kasza.
Komentarz eksperta jest dostępny pod poniższym linkiem:
http://infowire.pl/generic/release/287840/przygotowywanie-przetworow-polska-tradycja/
O Barometrze Providenta
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie klientów, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych Polaków. Provident obsługuje aktualnie ponad 853 tysięcy klientów w całej Polsce, dzięki czemu wyniki badania pokazują prawidłowości i zachowania, które są charakterystyczne dla Polaków o średnich i niższych dochodach.
*Badanie zostało przeprowadzone przez PBS sp. Z o.o. we wrześniu 2014 r. metodą wywiadu telefonicznego CATI na grupie 400 klientów Provident Polska.
dostarczył infoWire.pl