Węgrzy słyną ze swojej pomysłowości i kreatywności, głównie dzięki wynalazkom oraz wpływowi na architekturę. Każdy z nas posługuje się długopisem (Bíró László, 1938), zna z dzieciństwa kostkę Rubika (Rubik Ernő, 1975), czy nawet teraz używa komputera, żeby przeczytać ten tekst (Neumann János, 1945). XXI wiek także obfituje w węgierskie patenty oraz dzieła wzornictwa, które zdobywają uznanie na całym świecie. Doskonałą okazją by je docenić jest zorganizowana w ramach Roku Kultury Węgierskiej 2016/2017 wystawa „Shaping Hungary – Design in the 21st Century”.
Znaczenie designu i całej sztuki projektowania jest coraz częściej zauważane przez przedsiębiorstwa i firmy w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym Węgry. Współpraca z grafikami, projektantami czy innymi fachowcami kreującymi design, daje możliwość dotarcia do nawet najbardziej wymagających pod kątem wizualnym odbiorców. Nagrodzone nagrodą Red dot lampy Inarchi są ukłonem w stronę właśnie takich klientów. Architekci starają się wykazać coraz większą innowacyjnością w swoich projektach, co za tym idzie potrzebują to tego dobrych środków. Znaczącą rolę pełnią w tym programy t.j. ArchiCAD (developer: Graphisoft), który odniósł niezwykły sukces wśród grona projektantów.
Wiedza i innowacja są mostem łączącym przeszłość i teraźniejszość z przyszłością. Wystawa „Shaping Hungary –Design in the 21st Century” przedstawia kilkadziesiąt właśnie takich węgierskich projektów. Są to dzieła współczesnej generacji projektantów, wynalazców oraz inżynierów, którzy udowadniają, że idealnie wpasowywują się w klimat dwudziestowiecznych Węgier. Wśród prac, które zostały przedstawione na warszawskiej ekspozycji są m.in.: Paprikum (młynek do przypraw zaprojektowany przez Pétera Toronyia), Logifaces/Logiplaces (logiczne zabawki; projekt Dániel Lakos, Zsanett Benedek), Luminari Glass – zestaw designerskich produktów szklanych wyróżniających się innowacyjnym użyciem materiałów oraz wizualizacjami (projektant S39 Hybrid Design Manufacture) czy Semmelweis Scanner – urządzeniem do użytku w lecznictwie, które umożliwia sprawdzenie stanu czystości rąk bezdotykowo (projektant: Ákos Lehotsky, Dr Tamás Haidegger, Péter Róna, Melinda Nagy, László Szilágyi). Na zwiedzających od 16 lutego do 10 marca 2017 czeka jeszcze wiele innych innowacyjnych atrakcji.
Wystawę można zobaczyć na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie (ul. Myśliwiecka 8), a otworzyli ją dr János Tischler – dyrektor Węgierskiego Instytutu Kultury w Warszawie oraz prof. Ksawery Piwocki – Dziekan Wydziału Wzornictwa ASP. Ekspozycja została zorganizowana w ramach trwającego Roku Kultury Węgierskiej w Polsce.
Organizator: Główny Departament Dyplomacji Naukowej, Sekretariat Stanu ds. Kultury i Dyplomacji Kulturalnej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Handlu
Partnerzy branżowi:
- Narodowy Instytut Własności Intelektualnej / Węgierska Rada Wzornictwa
- Wydział Form Przemysłowych, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
- Konsulat Generalny Węgier w Krakowie
- Węgierski Instytut Kultury w Warszawie
- Rok Kultury Węgierskiej 2016-2017
Kurator: Judit Osvárt - Węgierska Rada Wzornictwa
Instalacja wystawy: Grupa Medence
Oprawa graficzna: Dániel Nagy - Stalker Studio
Tłumaczenie na język polski: Aleksander Radziwon
dostarczył infoWire.pl