Od początku 2015 roku w całej Europie sprzedano prawie 900 tys. sztuk opon rolniczych. Opony te stanowią osobną część rynku oponiarskiego i każdy intuicyjnie wie, że różnią się od opon do samochodów osobowych czy nawet ciężarowych. Nie każdy jednak wie jak bardzo. Wyjaśnijmy pokrótce, na czym ta odmienność polega.
Przede wszystkim przeznaczenie. To właśnie ono stanowi główną różnicę między oponą rolniczą a tą, na której porusza się samochód osobowy. Opony rolnicze to ogumienie profesjonalnie przygotowane do pracy na ciężkim sprzęcie, w zróżnicowanym terenie i pod dużymi obciążeniami.
Samochodem osobowym jeździmy na ogół po twardej, asfaltowej nawierzchni. Ciągnik czy kombajn poruszają się powoli, głównie w terenie – po polach, łąkach i lasach. Często również ciągną za sobą ciężkie przyczepy lub inne maszyny rolnicze. W związku z tym ich opony muszą być przygotowane do trudnych warunków eksploatacji – specjalne wzmocnienia czy bieżnik to jedne z elementów, które pozwalają spełniać im swe zadania i dają poczucie bezpieczeństwa operatorom maszyn.
Na rynku obecne są dwa podstawowe typy opon rolniczych: radialne i diagonalne. Popularniejsze są opony radialne, które cechują się unikalną, wielowarstwową budową, która sprawia, że opony te są trwalsze niż opony diagonalne i wolniej się zużywają. Ponadto zapewniają lepsze parametry jezdne niż opony diagonalne. Opony radialne zapewniają również lepszą przyczepność i mniejszy opór toczenia, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Plusem opon diagonalnych jest jednak większa odporność na uszkodzenia mechaniczne.
W nowoczesnych gospodarstwach rolnych używanych jest wiele maszyn – od ciągników, przez kombajny, siewniki, przyczepy rolnicze, aż po koparko-ładowarki. Opony do każdej nich również różnią się między sobą, dlatego oprócz podziału ze względu na przeznaczenie, opony rolnicze kategoryzuje się m.in. na opony traktorowe, wąskie, małe, do kombajnów, do przyczep, agro-przemysłowe czy opony do maszyn leśnych. Jeżeli maszyna nie ma stałego napędu na wszystkie koła, opony możemy podzielić również na napędowe i sterujące.
Kolejnego podziału, tym razem podobnie jak w przypadku opon do samochodów osobowych, dokonuje się w oparciu o klasę opon. I tak wyróżniamy opony klasy ekonomicznej, średniej lub wyższej. Wybór odpowiedniej klasy powinien zależeć od rodzaju maszyny oraz poziomu jej eksploatacji. Opony klasy wyższej są najdroższe, ale posiadają najlepszą jakość, na którą wpływa m.in. mieszanka zastosowana w produkcji czy zaawansowanie technologiczne, a co za tym idzie wytrzymałość oraz lepsza ekonomika jazdy.
Przy wyborze opon rolniczych warto brać po uwagę :
- trakcję, czyli zdolność przenoszenia mocy silnika na poruszanie maszyny i unikanie buksowania,
- zużycie paliwa, które powiązane jest z trakcją,
- przebieg opony w całym okresie eksploatacyjnym,
- zdolność opony do samooczyszczania,
- ugniatanie gleby,
- cenę jako element składowy całej oferty.
- Jak zawsze w przypadku profesjonalistów, zakup opon to inwestycja. Jeśli chodzi o opony rolnicze to inwestycja na lata. Warto więc zdecydować mądrze i nie ulegać pozornym oszczędnościom. Opony rolnicze są nader intensywnie eksploatowane – szczególnie w sezonie. Tutaj wszelkie przestoje i opóźnienia w zbiorach czy żniwach spowodowane uszkodzeniami opon mogą nieść duże konsekwencje dla danego gospodarstwa - wskazuje Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
Jednak jakość opon wpływa nie tylko ich wytrzymałość. Ważną rolę odgrywa również ekonomika jazdy. Dzięki wyborowi lepszej jakości opon można zaoszczędzić nawet kilkanaście tysięcy złotych rocznie – zarówno dzięki niższemu spalaniu, jak i krótszemu czasowi pracy potrzebnej do wykonania zadania. Dobra opona to także większe przebiegi.
Nie należy jednak zapominać, że o każdy rodzaj opon trzeba dbać. Nawet o te najwyższej jakości. Prawidłowa eksploatacja opon rolniczych opiera się na tych samych zasadach co eksploatacja opon do samochodów osobowych czy ciężarowych. Najważniejsze jest używanie opon o typie i rozmiarze zalecanym przez producenta maszyny oraz zgodnie z ich zastosowaniem. Bardzo ważny jest także poziom ciśnienia w oponach. W przypadku opon rolniczych prawidłowe ciśnienie ma wpływ na poślizg opony oraz ugniatanie gleby w czasie pracy, a na to szczególnie zwracają uwagę operatorzy maszyn. Nadmiernie ugnieciona gleba ma wpływ na zbiory, dlatego jest to ważny parametr.
Kolejnym czynnikiem jest właściwe przechowywanie opon. Wprawdzie na ich starzenie najbardziej wpływa użytkowanie, ale złe przechowywanie opon także przyczynia się do ich niszczenia. Opon nie powinno się narażać na bezpośrednie oddziaływanie warunków atmosferycznych, wysokie temperatury i ich gwałtowne zmiany, działanie mocnego światła oraz kontakt z chemikaliami czy wyładowaniami elektrycznymi. Najlepiej jest przechowywać je w zadaszonym i zaciemnionym pomieszczeniu, w pozycji pionowej, jeżeli nie są na felgach lub na hakach, jeżeli posiadają felgi oraz co jakiś czas zmieniać ich położenie tak, aby się nie odkształciły.
Źródła: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego
dostarczył infoWire.pl