SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jak serwisy biletowe wpływają na rynek festiwalowy w Polsce?

Kolejny rok z rzędu rynek festiwalowy w Polsce przeżywa prawdziwy rozkwit. Ceny biletów rosną z roku na rok w oszałamiającym tempie, a mimo to liczba uczestników oraz samych festiwali się powiększa. Dziś modnie jest być "festiwalowiczem" wrzucającym kolejne relacje na social media. Wszystko wydaje się pięknie wyglądać, jednak sami organizatorzy muszą stawiać czoła wielu wyzwaniom, które rynek stawia przed nimi każdego dnia. Jakie rozwiązania systemowe mogą ułatwić życie organizatorom festiwali muzycznych? O tym w artykule.

Kolejny rok z rzędu rynek festiwalowy w Polsce przeżywa prawdziwy rozkwit. Ceny biletów rosną z roku na rok w oszałamiającym tempie, a mimo to liczba uczestników oraz samych festiwali się powiększa. Dziś modnie jest być "festiwalowiczem" wrzucającym kolejne relacje na social media. Wszystko wydaje się pięknie wyglądać, jednak sami organizatorzy muszą stawiać czoła wielu wyzwaniom, które rynek stawia przed nimi każdego dnia. Jakie rozwiązania systemowe mogą ułatwić życie organizatorom festiwali muzycznych? O tym w artykule.

Z jakimi wyzwaniami mierzą się organizatorzy festiwali muzycznych w Polsce?

Wzrost popularności festiwali, zarówno letnich, jak i imprez poza sezonem, postawił przed organizatorami nowe wyzwania. Nie tylko systemowe, ale również strategiczne, związane ze sprzedażą biletów. W związku z rosnącą inflacją w ostatnich latach naturalnie wzrosły ceny biletów na festiwale, co sprawia, że coraz trudniej przebić się na rynku z nowymi, ambitnymi projektami. Dlatego dla organizatorów kluczowe okazuje się wsparcie i narzędzia oferowane przez serwisy biletowe.

Mając na uwadze złożoność działań z zakresu marketingu i sprzedaży, organizatorzy festiwali stają przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest sprawna dystrybucja biletów połączona z odpowiednimi działaniami promocyjnymi. Wsparcie partnerów marketingowo-technologicznych realizowane jest na wielu poziomach. Ogromnym ułatwieniem jest system Biletyna.PRO – kompleksowe rozwiązanie B2B dla branży muzycznej, które łączy zaawansowane systemy IT z nowoczesną dystrybucją i promocją biletów. To dla organizatorów wsparcie techniczne, dystrybucyjne i marketingowe, ale także obecność specjalistów na miejscu imprez. Wszystko dlatego, że Biletyna.PRO to usługa kompletna – organizator otrzymuje oprogramowanie systemu biletowego, stacjonarne kasy biletowe oraz możliwość sprzedaży biletów za pomocą biletomatów.

Jako jedyni na rynku oferujemy kompleksowe rozwiązanie Biletyna.PRO, które pozwala na sprawne przeprowadzenie sprzedaży. Organizator ma dostęp do danych klientów (adresy e-mail, numery telefonów), dzięki czemu może szybko i skutecznie komunikować sprzedaż na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych. Co najważniejsze organizator nie musi posiadać wiedzy technicznej. Programiści Biletyny zajmują się wszystkim, bez instalacji, bez serwerów i bez stresu dla organizatora. – podkreśla Piotr Wasek, Dyrektor sprzedaży Biletyna.pl.

Nie każdy zdaje sobie sprawę, jak ważna przy organizacji festiwalu muzycznego jest odpowiednia strategia sprzedaży i know-how. Strategiczne momenty (zmiana cen biletów, ogłoszenie kolejnych nazwisk z line-upu, czy zbliżająca się data wydarzenia) to okazje do nakręcenia sprzedaży. Jeśli się je przegapi, płynność finansowa festiwalu może zawisnąć na włosku, bo w przypadku tego typu imprez sprzedaż zawsze jest skokowa – najważniejsze to wiedzieć jak te skoki podbić. W tym przypadku nieocenione jest doświadczenie. Wiedza o tym, jak odpowiednio prowadzić sprzedaż, to klucz do sukcesu festiwalu, a w przypadku mniejszych imprez muzycznych dosłowne być albo nie być. Cieszymy się, że zespół Biletyna.pl tworzą osoby z jednym z największych doświadczeń w branży. Pracowali przy setkach projektów sprzedażowych, również wyprzedanych wydarzeniach, w tym właśnie przy festiwalach muzycznychdodaje Piotr Wasek.

W jaki sposób i jakimi kanałami promować swoje wydarzenie? Jak skutecznie dystrybuować bilety? Festiwalowicze są coraz bardziej wymagający i zróżnicowani. Na wielu festiwalach spotykają się nawet trzy pokolenia słuchaczy – wystarczy, że w line-upie znajdą się tacy artyści jak Kaśka Sochacka, Kortez czy Wojciech Waglewski. Choć miłość do tej samej muzyki łączy uczestników, ich oczekiwania, potrzeby i preferowane kanały dotarcia są zdecydowanie różne. Organizatorzy muszą być przygotowani na wiele wyzwań i potencjalnych pułapek. Warto mieć na tym polu wsparcie odpowiednich specjalistów.

Projekt Biletyna Festival Tour odpowiada na te wyzwania

Charakterystyczny magentowy bus ruszył tego lata w trasę Biletyna Festival Tour, odwiedzając mniejsze, lokalne festiwale muzyczne. Na miejscu tworzył chill zone – strefę, w której festiwalowicze mogli brać udział w konkursach, odpoczywać, a nawet spotkać swoich muzycznych idoli, zrobić sobie z nimi zdjęcia czy przeprowadzić krótką rozmowę. Przed busem Darek Matkowski (pomysłodawca i koordynator akcji) przeprowadzał wywiady m.in. z Wojciechem Waglewskim, Darią ze Śląska, Kasią Lins, zespołem Lordofon oraz L.U.C.-em (artystą, a jednocześnie dyrektorem artystycznym festiwalu Brasswood Fest). Z jednej strony projekt ten skrócił dystans między festiwalowiczami a artystami, z drugiej zdjął z organizatorów część obowiązków związanych z tworzeniem strefy medialnej i festiwalowego miasteczka.

Biletyna angażowała się również w działania marketingowe promujące festiwale z trasy Biletyna Festival Tour. Wideo-relacje i materiały graficzne publikowane w social mediach, wywiady z artystami oraz współprace z influencerami wygenerowały milionowe zasięgi, na które organizatorzy małych i średnich festiwali często nie mogą sobie pozwolić.

Postawiliśmy na indywidualne podejście do promocji każdego festiwalu. Przykładem może być WROsound, który promowaliśmy we współpracy z lokalnym influencerem z Wrocławia. Z kolei rolka z piosenką promującą Poznań Rock Festival, przygotowana przez influencera Pana Savyana, stała się viralem i hitem na Instagramie. Wszystkie festiwale miały również własne landing page, które notowały dziesiątki tysięcy odsłon. Relacjonowaliśmy także wydarzenia już z miejsca festiwalu. Skuteczność naszych działań potwierdzają sold outy na takich festiwalach jak Iława Soundlake Festival 5 czy Od Nowa Festiwal w Kielcachpodkreśla Darek Matkowski, pomysłodawca i koordynator akcji Biletyna Festival Tour.

Kolejne lata będą dla organizatorów walką o uwagę potencjalnych festiwalowiczów ze względu na coraz szerszą ofertę. Wygranymi będą ci, którzy odpowiedzą na ich potrzeby odpowiednio skrojonymi działaniami z zakresu marketingu i sprzedaży. Nowocześni konsumenci po prostu tego oczekują.